torstai 21. tammikuuta 2016

Palautetta opintojaksosta Yrittäjyyskasvatus

Yrittäjyyskasvatus-opintojakson palautteita opiskelijoilta


Opintokokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa oli huomioitu erittäin hyvin erilaiset oppijat. Asiasisällöt oli koottu selkeästi dioille, jotka olivat yhdenmukaiset kuunneltujen asiasisältöjen kanssa. Ennakkotentti oli itselle hyvä konkreettinen väline mittaamaan, sitä mitä asiasisällöistä oli tarttunut mukaan ja kuinka syvällisesti asiat oli sisäistänyt. Rakenteeltaan tentti oli selkeä ja siinä oli sopivasti erityylisiä tehtäviä. Kysymykset oli koottu ydinasioiden ympärille, eivätkä olleet liian laajoja. Kontaktiopetuksessa koottiin asiat vielä yhdessä, jolloin opiskelijoilla oli vielä mahdollisuus tarkentaa, jos jokin asia oli jäänyt epäselväksi. - Kirsi Poikajärvi

********************************************************


Osio oli koottu hyvin: ennakkoluennoilla oli mahdollisuus tutustua aiheen teoriaan ja testata osaaminen tentillä, kirjoitelmassa pääsi pohtimaan vapaasti aihetta itseä kiinnostavasta näkökulmasta ja istunnossa kaikki koottiin yhteen. Mielestäni erityisesti kirjoitelma tuki yrittäjämäisyyttä, sillä aihetta ei oltu valmiiksi rajattu, vaan jokainen sai päättää näkökulmansa itse. Istunnossa todella moni pääsi kertomaan näkökulmastaan, jolloin oli mahdollisuus oppia muilta. Myös eri testit, joita ennakkotehtävinä teimme, tukivat teemaa hyvin. Mielestäni on mukava kuulla asiassa kuin asiassa myös sen kääntöpuolesta, istunnossa sen pohtiminen jäikin minulle. Jos materiaaleissa olisi ollut esimerkiksi jokin käytännön esimerkki, jossa punnitaan sekä hyviä puolia että haasteita, olisi se tukenut muuten erittäin hyvää kokonaisuutta täydellisesti :) - Henna Salomäki

*********************************************************

Minusta oli mielenkiintoista kuunnella Susannan osuutta yrityksen perustamisesta ja siihen liittyvistä tärkeistä asioista, vaikka itselläni ei ole aikomusta koskaan yrittäjäksi ryhtyä. Tietenkään "koskaan ei saa sanoa ei koskaan". Opetus antoi yleissivistäväätietoa ja nyt ymmärrän esimerkiksi omaa miestäni yrittäjänä vähän eritavalla kuin aikaisemmin. Tärkeäintä oli kuitenkin saada tulevana opettajana tietoa siitä, mistä löytyy yrittävyyttä koskevaa hyvää tietoa, jos oppilaat sitä kaipaavat. -Hanna Laine

*********************************************************

Susannan, Sallan ja Sinin opintojakso oli tosi hieno visuaalisesti ja sisällöltään oivallinen. Sain paljon hyvää tietoa ja vinkkejä omaan tulevaan opettajantyöhöni. Yrittäjyydessä tarvittavien ominaisuuksien vahvistaminen on mielenkiintoista juuri siltä kantilta että miten sen tuot opetukseen. Onneksi vinkkejä saa yhdistyksiltä ja opetusmateriaalia on paljon tarjolla. - Jukka Nevalainen
*********************************************************

Otteita opettajan antamasta palautteesta :

Saatte tajunnanvirtapalautteeni APE12:sta näin Dragon Dictation -puheentunnistusohjelmalla ”kirjoitettuna”, mikä selittää tekstini poukkoilevuuden ja painokelvottomuuden:

Facebookin ennakkotehtäväohje

Facebookin ennakkotehtäväohje oli selkeä. Ennakoitte myös mahdolliset linkkiongelmat ja kerroitte tallentaneenne materiaalit Optimaan. Loistavaa, tällaisella ennakoinnilla säästätte opettajina ohjausresursseja. Annoitte myös luvan olla yhteydessä, ja niinhän porukka aktiivisesti teitä lähestyivätkin Facebook-viesteillä, joihin kommentoitte asiallisesti ja riittävällä napakkuudella. Tästä välittyi se tärkeys, että ennakkotehtävät täytyy tehdä etukäteen, jotta verkkoistunnosta saa hyödyn irti.


Huomasitteko, miksi muutin viestinne Kiinnitetyksi julkaisuksi? Mielestäni helpoin keino, jolla voimme opettajina varmistaa, että se uusin ja tärkein FB-viestimme ponnahtaa ensimmäiseksi esille Facebookista, on kiinnitetty julkaisu -toiminto, jonka voi tehdä ryhmän perustaja.

Prezi-ohjeet

Hienoa, että toteutitte ennkkotehtäväohjeet Prezillä. Ensimmäinen ohjesivu oli selkeä: olitte koonneet siihen tärkeät tiedot. Jos jotakin tähän tehtäväanto-ohjesivulle lisäisin muuttaisin otsikon ja lisäisin teidän opettajien yhteystiedot ja AC-istunnon osoitteen. Tällöin kaikki tärkeät tiedot, aikataulut, ajankohdat, yhteystiedot olisivat löytyneet samasta dokumentista.

Opintojakson arviointi-dia oli tärkeä: opiskelijat saivat tietoon, mitä opintojakson suorittaminen heiltä vaatii ja minkälaista oppimista lähdetään tavoittelemaan.

AC-kontaktiopetus

Susanna, aloitit tauon jälkeen todella rauhallisesti ja miellyttävällä tavalla oman osuutesi. Kerroit, mitä tuleman pitää. Hyvin johdattelit porukan uuden aiheen äärelle: ”Monelle tulee mieleen yrittäjyyskasvatuksesta juuri ulkoinen yrittäjyys…” Hyödynsit erinomaisesti aikaa, joka meni siihen, että sinun Prezi-esitys latautui näkyviin. Ihana esimerkki: ”Tämä sopisi henkilölle, joka ei osasi lukea.” Kiitos tästä, jolla näytät konkreettisesti, miten voimme ottaa huomioon erilaiset oppijat.






Susanna, todella kuulijaystävällisesti esittelet asiat: puhut rauhallisesti ja selkeästi, tauotat puhettasi erinomaisesti ja annat näin meille aikaa sulatella kertomaasi. Omakohtaiset kokemukset toivat tätä ulkoista yrittäjyyttä ymmärrettävämmäksi ja lähemmäksi meitä opettajia. Hienosti sait aktivoitua porukan keskusteluun. Sinun oma esimerkkisi sai meidän kommentointihalun syntymään, väsyneenäkin.






Yllättävän hyvin porukka jaksoi olla linjoilla, vaikka tämä sinun aihe jää ehkä kaikista etäisemmäksi opettajaopiskelijoille. Hieno juttu, että oppimisen varmistaminen tapahtuu suoraan ja heti sinut opetuksen päätteeksi. Kerroitko opiskelijoille etukäteen, että osaamisen varmistaminen tulee näin sinun opetustuokion päätteeksi? Jos et kertonut, mitä etua siitä olisi ollut, että olisit asian paljastanut porukalle etukäteen? On todettu, että jos kertoo tämän asian etukäteen, silloin opiskelija terästäytyy seuraamaan opetusta ja osallistumaan opetukseen. Jos haluat, että opiskelijoitten kirjoittamat vastaukset eivät näy kaikille, opiskelijat täytyy tiputtaa participanteiksi ja ottaa raksi pois Broadcast-kohdasta. Saat nopeasti tiputettua osallistujastatusta, jos klikkaat ylimmän opiskelijan nimen aktiiviseksi ja sitten klikkaat Shiftiä ja alinta osallistujan nimeä ja valitset seuraavaksi vasemmalle puolelle ilmestyvästä valikosta participant.






Hyvä uhkailu Susanna: ) ”Kysyn joltakin, jos kukaan ei vapaaehtoisesti vastaa.” Tartuit hyvin yrittäjä- mentorointiin, huomasit keskusteluaiheesta. Vaikka Sini totesit, että aika tuntuu loppuvan, meille opiskelijoille oli jäänyt kuitenkin semmoinen tunne, että olemme edenneet asioissa kaikessa rauhassa. Tunnelma on ollut miellyttävää, ei yhtään hengästynyt. Leppoisa lopetus, annoitte mahdollisuuden vielä lisäkysymyksille ja nostitte samalla hienosti keskusteluja pohdittavaksi. Kirsin antama palaute, sopivasti kaikenlaista, kuvaa erinomaisesti teidän miniopintojaksonne toteutusta. Mukavaa keskustelua saitte aikaiseksi palautteen pyynnöstä, kiitos. Muistitte myös kehua opiskelijoita, toitte esiin oppimisen näkökulman.






Kaiken kaikkiaan teidän etukäteistehtävänne ja AC-istuntonne olivat erinomaisesti toteutettu!






Terveisin Maarit


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti