torstai 28. tammikuuta 2016

Opettajan haastattelu

Oppimistehtävänä oli haastatella oman alan opettajaa hänen työstään.

Valitsemani opettaja on toiminut opettajana 13 vuotta. Hän opettaa tällä hetkellä Vaasan ammattikorkeakoulussa, sosiaalialan koulutusohjelmassa. Opettajan työn lisäksi hän toimii psykoterapeuttina ja työnohjaajana. Kaikissa kolmessa roolissa hänen mielestään työ on rakentaneeltaan samaa; ”ihmiset eivät lähtökohdiltaan eroa oppimisen ja muutoksen suhteen, riippumatta missä roolissa heitä kohtaan”. Kaikissa niissä pohditaan mitä jo osataan/tiedetään/mitä on jo tehty, mitä tarvitaan, mitkä ne vaihtoehdot on, mitä mistäkin seuraa, mitä kokeillaan ja miten.


Työelämä tutummaksi

Alussa kun haastateltava aloitti opettamisen, hän oli keskittynyt itse opettamiseen ja yleensäkin oman alan tiedepohjaan. Myöhemmin hän kävi kesätöissä paikassa missä sosionomit voi työskennellä näkökulma työelämään laajentui. 


”Siinä jäi pohtimaan, että oma työkokemus ei välttämättä ole samaa kuin mihin sosionomit työllistyy tai et opeta aineita, joissa sinulla oli eniten osaamista työelämästä”. 

Tämän myötä opetettavat aiheet alkoivat siirtyä tekijöihin, jotka näkyvät työssä tai niitä sovellettiin työhön ja arkitodellisuuteen. Kurssien tehtävät edellyttivät jakson tietopohjan soveltamista edellä mainittuihin ja siten arviointi saattoi liittyä yhä paremmin ammatin osaamiseen.


Koulutusta lisää

Kun sitten työn ohella hän kouluttautui työnohjaajaksi sekä psykoterapeutiksi alan osaamiseen sai lisää ulottuvuuksia. Työnohjauksessa hän kuuli arjen työstä ja miten/ millaisten asioiden parissa siellä työskenneltiin. Huomio opintojaksojen arvioinnissa siirtyi yhä enemmän ajatteluun sekä tiedon soveltamiseen. 

”Oikean osaamisen ohella arvioitavaksi tuli se, että yleensäkin ajattelee sekä pohtii asioita useammasta näkökulmasta.”


Osaamisen ylläpito

Työelämäyhteyttä voidaan haastatellun opettajan mukaan ylläpitää muun muassa seuraavasti; opettamisen ohella sivutoimet, muutamat työelämään liittyvät hankkeet ja yhteydet työelämään (työnantajat ja entiset opiskelijat). 

”Nämä tuovat ajatuksia siihen mitä ja millä tavalla tulisi opettaa. Myös se, että saa palautetta siitä mikä toiminnassa on oikeansuuntaista on merkittävää.”


Valmiuksia työelämään

Opettajan mielestä opiskelijan työelämässä kohtaamia tilanteita ja niiden ratkaisuja voidaan hyvin rajatusti ennustaa, joten opetuksessa tulisi panostaa opettamaan valmiuksia erilaisten asiakastilanteiden kohtaamiseen, monipuolisesti.

Opintojaksoilla kannattaa miettiä, miten voi antaa tilaa työkokemusta ja elämänkokemusta omaaville opiskelijoille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti