torstai 28. tammikuuta 2016

Kehitysvammaisen huomioiminen opetusryhmässä



Käytin lähteenä Yläsavon ammattiopiston koostetta erilaisista oppimisvaikeuksista sekä omia kokemuksia yhteistyöstä Nuorten Ystävien erityiskoulun kanssa.


Kehitysvamma on toimintakyvyn merkittävä rajoite, joka ilmenee eriasteisina vakeuksina oppia ja ymmärtää asioita. Kehitysvamman asteet vaihtelevat ja usein kehitysvammaisella on myös muita vammoja ja sairauksia, jotka vaikeuttavat oppimista. Vaikeuksia voi olla esimerkiksi puhumisessa, liikkumisessa ja vuorovaikutuksessa. Rajoitteet on siis tosi yksilöllisiä.



Kehitysvammaisella oppilaalla on koulussa avustaja.
Kuvalähde: www.papunet.net, Elina Vanninen



Miten opettaja voi huomioida asian opetuksessaan:

  • opiskelijalla on usein oma avustaja → hyödynnä avustajan tietämys opiskelijan erityistarpeista. He ovat voineet työskennelleä yhdessä jo vuosia. Avustaja yleensä tuntee opiskelijan paremmin kun opettaja 
  • lukujärjestys voidaan esittää pelkästään kuvin, kuvin ja tekstein tai pelkän tekstin avulla henkilön kehitystason mukaan 
  • tee opiskeluypäristöstä rauhallinen, mahdollisimman virikkeetön, jotta huomio pysyy halutussa asiassa. Tarvittaessa opiskelijan voi siirtää eri tilaan tekemään tehtävän, mikäli ryhmässäolo on vaikeaa 
  • opiskelussa sopivasti toiminnallista ja ns pulpetissa opiskelua, jotta jaksaminen säilyy 
  • havainnoi opiskelijaa ja anna tarvittaessa taukoja. Mikäli opiskelijan käytös huononee tai hän on levoton, onko tehtävä liian vaikea? Jos keskittyminen huonoa, esim ulkokävely voi auttaa 

OPPIMINEN!
  • kohtele ohjattavaa iän mukaisesti ja käytä hänelle soveltuvaa kommunikoinnin menetelmää (esim kuvat, kommunikaattorit, puhetietokoneet jne) 
  • anna ohjeet selkokielellä ja mahdollisimman pienissä osissa, mikäli kokonaisuus on suurempi 
  • Näytä tekemisen mallia, jos mahdollista 
  • TOISTOA TOISTOA! Kehitysvammiselle asia täytyy toistaa sata kertaa … 
  • rutiinit, kannustus, onnistumisen koemuskset tärkeitä! 

LISÄKSI!
  • käytä tarvittaessa palkintoja motivointiin, esim tarroja tai että opiskelija pääsee mieluisaan tekemiseen tehtyään ensin epämieluisamman tehtävän 
  • opin liittäminen kiinnostuksen kohteisiin, esim mtematiikka; kuinka monta jääkiekkoilijaa/mailaa/kypärää on kuvassa 
  • myös esim aistihuone, erilaiset papunetin tehtävät tietokoneella 
  • Timeria voi käyttää ajan hahmottamisessa (esim kuinka kauan oppitunti kestää) 



Timerin käyttö helpottaa ajan hahmottamisessa. Kuvalähde: www.papunet.net, Sergio Palao







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti