torstai 28. tammikuuta 2016

Kestävä kehitys


Aikaisemmin käsitykseni kestävästä kehityksestä oli rajoittunut enempi materialismiin. Esimerkiksi siihen, että kotitaloudessa tuotan mahdollisimman vähän jätettä, kierrätän ja yleensä kiinnitän huomiota siihen, etten kuluta turhaan. Ape-opintojen myötä olen saanut huomata, että kestävä kehitys on paljon laajempi kokonaisuus; sen voi ottaa huomioon opetuksessa monipuolisesti. Kestävä kehitys tulee olemaan myös sosinomin tutkinnon yksi opetettava kokonaisuus, joten pyrin opintojen edetessä keräämään erilaista materiaalia tänne blogiin.


Kestävän kehityksen opetuskokonaisuus Ape-opinnoissa toteutettiin niin, että jokaiseen Ape 11-15 teemaan sisällytettiin osio kestävästä kehityksestä. Lähtölaukauksen teemaan saimme kuitenkin lähiopetuspäivillä marraskuussa, kun opetusharjoittelija Jaana Keränen piti meille opetustuokion. Tässä muutamia huomiota, jotka Jaanan opetustuokiosta:


Mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan?

  • ihmisen toiminta sovitetaan luonnon asettamiin ekologisiin raameihin 
  • toimintaa ajatellaan maailmanlaajuisesti, alueellisesti ja paikallisesti 


1987 YK on lausunut kestävästä kehityksestä:

”Kestävä kehitys on kehitystä, joka tyydyttää nykyhetken tarpeet viemättä tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tyydyttää omat tarpeensa. Sen kolmeksi peruselementiksi ovat muotoutuneet ekologinen, taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys. Kestävän kehityksen tavoitteet tähtäävät siihen, että ihmiset oppivat elämään sopusoinnussa luonnon ja toistensa kanssa.”


Eli ajatuksena on tyydyttää nykyhetken tarpeet viemättä tulevaisuuden ihmisiltä samaa mahdollisuutta. Kaiken taustalla on ihmisten arvot. Osa-alueet, joihin kestää kehitys on jaettu, toimivat myös osin limittäin. Osa-alueet on hyvin eritelty täällä: http://www.peda.net/veraja/jko/kipina/kipina/mita/osat.

Tässä kuvassa on myös peilattu arvojen merkitystä (kuvalähde http://www03.edu.fi/aineistot/keke_paiv/yleistietoa/kestavakehitysammkoul.htm):


Jaana esitteli luennollaan kestävän kehityksen kasvatuksen mallin, joka sisälsi seuraavat osiot:

1. Tiedolliset valmiudet (tieto kestävästä kehityksestä)
2. Ajattelun taidot (kokonaisuuksien ymmärtäminen, kriittisen ajattelun taidot, tulevaisuuden rakentamisen taidot
3. Toiminnan taidot ja kokemukset (koulu kestävän kehityksen oppimisympäristönä, kokemuksellinen ja toiminnallinen oppiminen erilaisissa ympäristöissä, osallistumisen ja vaikuttamisen taidot

Tämä jaottelu selventää hyvin sitä kokonaisuutta, mitä kestävä kehitys edustaa. Opettajana minun tulee huolehtia siitä, että opiskelijani saavuttavat tämän osaamisen. Ei vaikuta paljolta??


Kestävä kehitys opetuksessa 
- muutamia Jaanan luennon ja kytke-opintojaksojen herättämiä ajatuksia


  • Kestävän kehityksen asioita käsitellään aina ikäkaudelle (ja luokka-asteelle) sopivlla tavalla
  • Kestävän kehityksen eri osa-alueita käsitellään limittäin ja toimintaperiaatteita sisällytetään kaikkeen toimintaan
  • Kestävää kehitystä ovat myös globaali vuorovaikutus,sosiaalisuus, osallisuus ja mahdollisuus kansalaisvaikuttamiseen
  • Ajattele kauemmas! Esimerkiksi opiskelijaa, joka on syrjäytymisvaarassa, kannattaa tukea varhaisessa vaiheessa, jotta hän ei putoa kärryiltä ja tuota esimerkiksi taloudellista rasitetta tulevaisuudessa yhteiskunnalle. Jos häntä tuetaan vaikeuksissa jo varhaisessa vaiheessa, hän selviää opiskeluista tyelämään ja hänestä kasvaa todennäkisemmin tuottava aikuinen.
  • Globalisoituvassa maailmassa eläminen haasteena! Opiskelijani saattavat työllistyä mihin päin maailmaa tahansa – mitä hänellä on siellä vastassa ja mitä hän itse vie mukanaan; kulttuuri, toimintatavat. Täytyy valmistautua niihin! 
  • Oppilaitos on nimensä mukaisesti valtava laitos. Sen toimijoiden on hyvä huomioida kestävä kehitys monella tapaa ; kierrättämällä, huolehtimalla siisteydestä, tarkkailemalla tulostusmääriä yms. Jokainen voi ajatella ensisijaisesti yksilönä omaa toimintaansa, mutta myös kehittää koko ryhmän toimintaa.
  • Oppilaitoksissa huomionarvioisia asioita ovat esimerkiksi vastuulliset hankinnat, kestävä kulutus yleensä, jätteiden synnyn ehkäisy ja kierrätys, energian ja veden kulutus, kuljetukset ja liikkuminen (esim. videoneuvottelut, video-opetus isommalle porukalle), koulurakennuksen ylläpitio ja ympäristön hoito.
  • Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sisältää mm turvallisuuden oppilaitoksessa, henkilöstön ja opiskelijoiden hyvinvoinnin, kiusaamisen ja syrjäytymisen ehkäisyn, opiskelijahuollon, kulttuuriympäristön, tavat ja perinteet sekä monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden.



Lisäksi:

Miten kestävä kehitys näkyy Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa?
ks video! https://www.youtube.com/watch?v=IHgGFsaV6jQ&feature=youtu.be


Materiaalia:
- Kärppä, Laurila&Lundgren, 242, 2010. Oppilaitoksen kestävän kehityksen sertifiointi.
- Kekeä ala-asteelle, leikkipuistoon ja päiväkotiympäristöön: http://www.4v.fi/kekekoulussa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti