torstai 28. tammikuuta 2016

Erityiskasvatus


Avainsana tällä kurssilla! ELÄMÄNHALLINNAN ONGELMAT! Niitä on opiskelijoillamme lisääntyvässä määrin.



Tieto tuo ymmärrystä
Luotetaan toinen toisiimme
Arvostetaan toinen toisiamme
Luodaan yhdessä jokaiselle mahdollisuus


Yksilöllisiä vaikeuksia

Kävin erityispedagogiikan opintojakson kimppuun suurella mielenkiinnolla, koska sen opit liippaavat läheltä omaa erityisosaamistani ja työtäni Nuorten Ystävien vammaispalveluissa. Työskentelen alle 18-vuotiaitten erityisnuorten parissa, jotka kaikki käyvät Nuorten Ystävien koulua (http://www.nuortenystavat.fi/palvelut/opetuspalvelut). Koulu sijaitsee työpaikkaani vastapäätä, joten yhteistyö asumispalvelujen ja koulun kesken on ollut melko tiivistä. Olen päässyt mukaan opiskelijoita koskeviin suunnittelupalavereihin ja olemme yhdessä pyrkineet edistämään nuorten oppimista, yhdessä pohtien, miten poistamme erilaisia oppimista vaikeuttavia tekijöitä. Jokaisen nuoren kohdalla oppimisen esteet ovat olleet todella yksilöllisiä ja työ siksi erityisen mielenkiintoista.

Sama vaikeuksien yksilöllisys tuli esille tässä opintojaksossa. Ennakkomateriaaliesta kävi ilmi, että erityiset tarpeet opintojen eri vaiheissa lisääntyvät. Erityisopettajan ovella on tunkua ja opiskelijat ottavat mieluusti tarjottavan avun vastaan. Oppimista haittaavat tekijät eivät keskity enää vain perinteisiin lukivaikeuksiin, vaan mukaan ovat tulleet yhä vahvemmin vaikeudet muilla elämänaloilla. Muun muassa mielenterveys- ja päihdeasiat vaikuttavat nuorten opiskeluihin yhä enemmän. Yhtenä erityisopetusta tarvitsevana ryhmänä ovat maahanmuuttajat, jotka miltei poikkeuksetta tarvitsevat enemmän ohjausta opinnoissaan kun kantasuomalaiset.


Monenlaiset arjen ongelmat vaikeuttavat nykynuorten oppimiseen.
Kuvalähde: www.papunet.net, sclera npo (www.sclera.be)


Tehtäväni opettajana 


  • keskustella opiskelijoitten kanssa ja kuunnella heitä 
  • ohjata tarvittaessa erityisopettajan ja koulukuraattorin puheille 
  • nähdä jokaisessa opiskelijassa potentiaalia 
  • tuoda esille kunkin yksilön vahvuudet ja opettaa opiskelijoita käyttämään niitä 

Ajatuksia opintojaksosta

Opintojakso toteutettiin badletillä. Siellä oli AC-tallenteena tehty Lassen luento erityispedagogiigan käsitteistä, erityisopetuksen lakipykälistä ja erityisopetuksen prosessista. Erittäin hyvää matskua. Aiheeseen johdatteli myös hieno kirjoitus näkövmmaisen henkilön osallistumisesta ammattikorkeakouluopetukseen:

http://erityisopettaja.fi/integraatiota-ammattikorkeakoulussa-syntymastaan-sokean-tainan-opintopolku-ammattikorkeakoulussa sekä erityisopettajan haastattelu youtube-videona. Kirsin kertomana saimme kuulla haastattelukoosteen siitä, mitä kokenut opettaja kertoo erityisopetuksen kehityksestä.

Kaikenkaikkiaan vaihteleva kokonaisuus. Oli mukava edetä tehtävissä pala-palalta eteenpäin ja materiaalin läpikäytyään vastata tenttikysymyksiin. Kaikkiin muihin osasin vastata ilman materiaaliin uudelleen palaamista, paitsi viimeiseen kysymykseen, jossa kysyttiin mitkä ovat haastateltavan mukaan yleisimmät oppimisvaikeudet. Ne palasin uudelleen kuuntelemaan Kirsin tallenteelta. Kerrassaan hyvin siis keskityin oppimaan ! Taas nähtiin motivaation voima!


Käytännön tietoa AC:llä

Opintojakson viimeisenä ennakkotehtävänä oli soveltava tehtävä, jossa saimme valita jonkin erityisopetukseen johtavan vaikeuden. Valitsin keskivaikean ja vaikean kehitysvamman ja muistelin mitä kaikkea työtapoja olen nähnyt Nuorten Ystävien koululla käytettävän. Hyviä vinkkejä löytyi myös opintojaksolla esiintulleesta lähteestä: http://www.ysao.fi/loader.aspx?id=911762f5-9850-4ee7-ba09-368bdd0370f4 (kehitysvammat sivulla 22).



Kooste löytyy täältä: Keskivaikeastitai vaikeasti kehitysvammaisen huomioiminen opetusryhmässä.


Ac-tuokiossa opiskelutoverit kertoivat muun muassa kielellisistä vaikeuksista, lievästä kehityksen viivästymästä, psyykkisistä ja fyysisistä pitkäaikaissairauksista, näkö- ja kuulovammasta sekä autismista ja aspergerista. Näistä kaikista löytyy erittäin hyvin tietoa internetistä, muun muassa yhdistysten kotisivuilta. Pääasia oli pohtia miten tämä eri vaikeudet voidaan ottaa huomioon opetuksessa. Miltei kaikkiin soveltuvia neuvoja olivat muun muassa seuraavat:
rauhallinen ja häiriötön, jopa virikkeetön oppimisymäristö (+oppimisympäristön mukauttaminen, esteettömyys)

  • mahdollisuus tutustua opetusmateriaaliin etukäteen
  • selkeät opetus- ja esitysmateriaalit (monipuolisuus, värit, fontit, kuvat, ydinasiat selkeästi)
  • selkeä ohjeistus, selkokieli, kuvat puheen tukena, rauhallisuus, asiassa pysyminen
  • pysyvä istumapaikka opiskelijalle
  • muutoksista tiedottaminen etukäteen 
  • ensiaputaitojen hallinta (mm allergiat, astma, diabetes). Selvitä myös missä on oppilaitoksen ensiapulaukku ja mitä se sisältää
  • havainnoi jatkuvasti opiskelijoitasi; käyttäytymistä ja sen muutoksia
  • opiskelijan kanssa kannattaa puhua; he itse ovat asiantuntijoita omassa erityisyydessään 

Tärkeimmät kopit tältä opintojaksolta

Ihailen suuresti opiskelijakollegan Kirsi Poikajärven tietoutta ja kokemusta erityispedagogiikassa. Häneltä jäi mieleeni erityisesti yksi ajatus:


Jokaisella opiskelijalla on oikeus olla sellainen kun on. Opettajana voimme etsiä ja löytää potentiaalia yksilöistä.


Erityispedagogiikan pariin palaankin jo maaliskuulla, kun saan osallistua valinnaisissa opinnoissa erityispedagogiikan opintojaksolle. Toivottavasti siellä saan syvennettyä omaa osaamistani!



Teemaan liittyviä lukuvinkkejä ja tiedonlähteitä:

Erityiset opintopolut, Tarinoita erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden yksilöllisten opintopolkujen toteutuksesta ja tukimuodoistaAmmatillinen erityisopetus, 3/2013 http://ameo.fi/wp-content/uploads/2014/11/YTY_Erityiset_opintopolut.pdf

Autismi- ja aspergerliitto

http://www.esok.fi/esok-hanke/



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti