Yrittäjyyskasvatus- opintojakson saimme toteuttaa yhdessä opiskelutoverien Sallan ja Sinin kanssa. Ennen joulua kaikkien elämä on hektistä – kotona ja töissä, eikä sitä helpottanut kokonaisen opintojakson suunnittelu muulle Ape-ryhmälle. Kontaktiopetuspäivämme oli merkitty 16.12, eli vuoden viimeiseksi. Päätimme jo varhaisessa vaiheessa, että tulemme toteuttamaan opintojakson niin, että ennen kontaktiopetusta suoritetaan vaihtelevia ennakotehtäviä.
Ryhmän toimintaperiaatteina olivat
1. Kuuntelemme toisiamme
2. Kysymme ja annamme apua
3. Jokainen huolehtii omasta vastuualueestaan
4.Pysymme aikataulussa
5. Hyödynnämme jokaisen osaamista, mutta pyrimme oppimaan myös uutta
6. Vihreän ryhmän päämäärä: saada aikaan opiskelijoissa oppimista ja kehittää omaa ammatillista osaamistamme
7. Kommunikoimme whatsup-ryhmässä ja facebookissa, tarvittaessa puhelimessa. Yhteisiä AC-istuntoja pidämme tarpeen mukaan asioista sopimiseen ja tilannekatsauksiin. Keskeneräiset ja valmiit materiaalit kokoamme Google Driveen.
Ryhmämme toimikin erinomaisen hyvin. Ryhmääni kuului kaksi voimakasta naista, joilla ajatus kulkee yhtä nopeasti kun puhe. Koin olevani tässä ryhmässä tasoittava jäsen. Toisilta pulppusi ideoita kovaa vauhtia ja suunnitelmat etenivät niin nopeasti etten aina tuntenut pysyväni edes mukana. Jo ryhmän muodostushetkellä muistuttelin naisia, että olen luonteeltani melko “hidas” siinä suhteessa, että minun täytyy ehtiä rauhassa ajatella jotain asiaa ennen kun voin tuottaa uusia ideoita. Tarvin pureskeluaikaa. Sallallehan toimintani on jo tuttua kun olimme samassa ryhmässä aiemminkin, mutta Sinille tilanne oli uusi.
Koen silti, että tietynlainen luonteen tasaisuus oli myös vahvuuteni tässä ryhmässä. Minulla on tapana siivota turhat rönsyt toiminnasta ja tasoitella tunneryöppyjä, joita äkkipikaisimmilla ihmisillä helposti syntyy. Kun toiset tuottavat vauhdilla ideioita ja toteutuksia, minä katson kokonaiskuvaa ja kommentoin ja pidättelen porukkaa kohtuullisella tiellä, että pysytään asiassa ja kokonaisuus pysyy selkeänä. Opintojaksosta tuli lopulta hieno kokonaisuus – sen tosin ymmärsi vasta jälkeenpäin.
Opintojakson toteutus
Loimme eApe-ryhmän Optimaan sivun, josta löytyivät opintojakson perustiedot, tärkeät päivämäärät ja yhteystiedot sekä linkki ohjeisiin opintojakson toteutukselle: linkki
Opiskelijoiden tuli kuunnella ac:lla tehty luento sekä katsoa muutama ennakkovideo ja tehdä sen jälkeen niihin liittyvä välitentti. Opiskelijoiden tuli laatia myös lyhyt oppimiskirjoitelma yrittäjyyskasvatukseen liittyen sekä tehdä netissä yrittäjän ominaisuuksia kartoittava testi. Kontaktiopetuksessa kävimme läpi tenttivastaukset ja käsittelimme kirjoitelmia sekä annoimme tietopläjäyksen yriyksen perustamisesta. Jälkitehtävänä tuli vielä pohtia oppeja omaan blogiin.
Huomioita opintojakson toteutukseen liittyen:
1. Kontaktiopetuksessa ac:llä Salla ylläpiti porukan huomiota hienosti pienillä aktivointijutuilla; lue teksti, nosta käsi, pol-kyselyt
2. Slidet voi olla myös keskenään erin näköiset! Mielenkiintoisia jokainen kokonaisuudessaan. Aina ei esitystyylin tarvitse olla yhdenmukainen
3. Erittäin hyvä tapa toteuttaa opintojaksoa; ensin ennakkotehtäviä monipuolisesti ja sitten kontaktiopetuksessa käydään läpi ongelmakohdat ja syvennetään tietoutta. Mahdollisuus vielä kysyä opettajilta asioista jotka jäi mietityttämään. Tämän jälkeen vielä myös aikaa täydentää omia tehtäviä...
4. Kysymyksiä ohjeista ei tullut, joten olivat ilmeisen selkeät. Tenttikysymysten laadinnassa on tärkeää, että ei ole mahdollista ymmärtää asiaa monella eri tavalla.
5. Essee-tehtävien lukeminen on tosi mukavaa. Tiesin jo etukäteen, että pidän siitä. Pituus täytyy kuitenkin määritellä, jotta aika riittää. Vie paljon aikaa, että voi antaa jokaiselle kehittävää palautetta, tiivistetysti!
Mikä yllätti?
Opintojakson suunnittelu eteni niin nopeasti (taas) ettei meinannut ehtiä mukaan. Ac-opetuspäivä pukkasi päälle ja tehtävät oli saatava tehtäviksi ennakkoon. Tämä oli vähän harmillista. Positiivisesti yllätti hyvä palaute opintojaksosta.
Mihin olin erityisen tyytyväinen?
Mihin olin erityisen tyytyväinen?
Kokonaisuudesta tuli vaihteleva ja paljon tietoa sisältävä. Ennakkotehtävät+jälkipuinti on hyvä tapa oppia vähän syvällisemmin.
Mitä tekisit toisin, jotta opiskelijoiden oppiminen parantuisi?
Mitä tekisit toisin, jotta opiskelijoiden oppiminen parantuisi?
Olisi hyvä muistuttaa, että ennakkotehtävät kannattaa lukaista läpi ennen kontaktiopetusta, koska joku opiskelija kommentoi, ettei muista mitään kun on ajat sitten tehny tehtävät! ns lyhyt orientoituminen taas aiheeseen ennen keskusteluja...
Opintojaksosta saatu palaute:
Opintojaksosta saatu palaute:
ei puuduttavaa, hyvä kokonaisuus, tehtäviä oli mukava tehdä, ei muistanut mitään kun ennakkotehtävät tehnyt jo aiemmin, osaaminen syveni, hyvin rajattu... lisää palautetekstejä löytyy täältä.
Arviointikeskustelussa kävi ilmi, ettemme tosiaan tarvinneet juurikaan tutorin apua opintojakson toteutukseen. Kertonee meidän varmuudesta että osaamme kyllä :D :D
Kaikenkaikkiaan opintojakson suunnittelu ja toteutus oli kyllä hieno kokemus! Jokaisen open oma luovuus ja ajankäyttö (?) ovat tietysti raameina sille, miten ”hienoja” (onnistuneita) opintojaksoja he rakentavat. Oma high lightini tässä jaksossa oli kuvakommunikaation avulla esitetty oppi yrityksen perustamisesta: linkki.
Vielä lopuksi kirjavinkki: Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin!
Arviointikeskustelussa kävi ilmi, ettemme tosiaan tarvinneet juurikaan tutorin apua opintojakson toteutukseen. Kertonee meidän varmuudesta että osaamme kyllä :D :D
Kaikenkaikkiaan opintojakson suunnittelu ja toteutus oli kyllä hieno kokemus! Jokaisen open oma luovuus ja ajankäyttö (?) ovat tietysti raameina sille, miten ”hienoja” (onnistuneita) opintojaksoja he rakentavat. Oma high lightini tässä jaksossa oli kuvakommunikaation avulla esitetty oppi yrityksen perustamisesta: linkki.
Vielä lopuksi kirjavinkki: Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti