maanantai 4. tammikuuta 2016

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Tämän opintojakson meille järjestivät opettajaopiskeljijat Tiina, Anu, Minna ja Jukka. Aloitus tapahtui AC:llä joulukuun alkupuolella, jonka jälkeen me opiskelijat saimme edetä tehtävissä omaan tahtiin. Ohjeistus ja tehtäväannot oli luotu Padlet-ohjelmaan, joka kiinnosti minua kovasti! AC-istunnolla kävimmekin kurkkaamassa miltä badlet näyttää ja miten tarvittavat asiat löytyvät. Padlet näytti selkeältä ja yksinkertaiselta käyttää. Hienoa nähdä taas uusi tapa toteuttaa opintojakso!

Innostuin tämän opintojakson kohdalla erityisesti siitä, että opettajina toimivilla opiskelijoilla on mahtava tausta kansainvälisyydessä ja monikulttuurisuudessa. Tiina on omaksunut useiden eri maiden kulttuureita ja toimintatapoja kaupallisen alan työnsä kautta ja Anu opettaa parhaillaankin maahanmuuttajataustaisia henkilöitä lähihoitajiksi. Jukan ja Minnan taustoja en tältä osin tunne. Mielenkiintoani lisäsi tietysti myös se, että tulisin opettamaan itsekin monikulttuurisuuteen liittyviä asioita tulevaisuuden sosionomeille.

Case-tehtävät

Odotukseni täyttyivät, sillä opintojakso alkoi tehtävällä, missä minun tehtävänäni oli ratkaista erilaisia pulmia, jotka olivat seurausta monikulttuurisesta työ- tai opiskeluympäristöstä. Kaikki tapaukset liittyivät koulunkäyntiin ja olivat opettajien kertoman mukaan ihan oikeasta elämästä lähtöisin. Pulmia oli mielenkiintoista ratkaista. Syttyi kuitenkin suuri jano saada tietää, miten opintojakson kokeneet opettajat olisivat tilanteet ratkaiseet? Ehkä kuulemme sen myöhemmin.

Heti case1:n luettuani huomasin, että oma tietouteni erilaisista kulttuureista on hyvin vähäistä. En myöskään löytänyt järkeviä lähteitä, joista olisin löytänyt kohtuullisella vaivalla tietoa japanin, puolan, venäjän tai afrikan kulttuureista opiskelu- ja työelämään liittyen. Teokset sisälsivät yleensä vain perustietoja kulttuuriin liittyvistä piirteistä. Pohdiskelin myös miten voisin käyttää opettajien laittaman vinkkilistan lähteitä. Kävin ne läpi ja muutamista kirjoituksista löysinkin heti yhteyksiä case-tapauksiin liittyen. Kaikenkaikkiaan tuli sellainen tunne, että minun pitäisi lukea tosi paljon erilaisista kulttuureista, että voisin vastata näihin tehtäviin oikein. Mutta onneksi opettajat olivat merkinneet tehtävänantoon, että oikeita vastauksia ei ole. Totesin, etten välttämättä löydä vastauksia vaikka luen kuinka paljon. Niinpä päätin käyttää maalaisjärkeä. Kokemus tuokoon ajan kanssa lisätietoutta eri kulttuurien piirteistä. Toisaalta jäin kaipaamaan sitä, etten osannut perustella ulkomaalaistaustaisten henkilöiden toimia kulttuurellisilla toimintaeroilla. Mutta se ei lienee tässä ollutkaan pääasia.
Kansainvälisyys oppilaitoksessa

Toisessa tehtävässä opiskelijoita kehoitetiin kertomaan jonkin oppilaitoksen kansainvälisyystoiminnasta kirjoitelman muodossa sekä pohtimaan miten kestävä kehitys otetaan huomioon kansainvälisyydessä. Oma vastakseni löytyy täältä >.

Tehtävät nähtävillä

Tehtävien palautus oli myöskin järjestetty padletille. Jäin pohtimaan, mikä merkitys minulle ja muille on sillä, että kaikkien vastaukset ovat kaikille avoimena luettaviksi. Onko se suotavaa? Voisin kuvitella, että harvalla aikuisopiskelijalla on aikaa lukea kaikkia tehtäviä läpi. Toinen voi olla tietysti niin kiinnostunut, että lukee. Toinen ei lue mitään. Joku lukee kaikki läpi ja kirjoittaa vasta sitten omansa. Toinen kirjoittaa omansa ja muut luettuaan tietää miten se olisi pitänyt kirjoittaa ;) Itse koen, että en voi etukäteen lukea toisten tekemiä töitä samasta aiheesta, jotta tehtävästä tulee varmasti omannäköiseni. Mielenkiintoista, mutta tähän ei ole vielä ehkä totuttu...

Tehtävät olivat kaikenkaikkiaan tosi mielenkintoisia ja ohjeistukset olivat selkeitä. Tehtävät olivat kuitenkin laajoja ja varsinkin kun itse olen kova kirjoittamaan, välillä tuli sääli opintojakson opettajia miten hirveästi teille tulee tekstiä luettavaksi! 10 opiskelijaa ja jokaiselta essee ja 15 kohdan case-pohdinnat... toivottavasti opintojakson opettajat pitävät lukemisesta tai hoksaavat jakaa työt. Täytyy myös arvioida opettajan resurssit keskittyä kaikkiin palautettuihin töihin ja palautteen antoon... mikä on riittävä aika?

Lopuksi vielä Erilaiset kulttuurit opintojaksolle sopiva hieno video!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti