Kansainvälisyys ja
monikulttuurisuus
Tämän opintojakson meille järjestivät
opettajaopiskeljijat Tiina, Anu, Minna ja Jukka. Aloitus tapahtui
AC:llä joulukuun alkupuolella, jonka jälkeen me opiskelijat saimme
edetä tehtävissä omaan tahtiin. Ohjeistus ja tehtäväannot oli
luotu Padlet-ohjelmaan, joka kiinnosti minua kovasti! AC-istunnolla
kävimmekin kurkkaamassa miltä badlet näyttää ja miten
tarvittavat asiat löytyvät. Padlet näytti selkeältä ja
yksinkertaiselta käyttää. Hienoa nähdä taas uusi tapa toteuttaa
opintojakso!
Innostuin tämän opintojakson kohdalla
erityisesti siitä, että opettajina toimivilla opiskelijoilla on
mahtava tausta kansainvälisyydessä ja monikulttuurisuudessa. Tiina
on omaksunut useiden eri maiden kulttuureita ja toimintatapoja
kaupallisen alan työnsä kautta ja Anu opettaa parhaillaankin
maahanmuuttajataustaisia henkilöitä lähihoitajiksi. Jukan ja
Minnan taustoja en tältä osin tunne. Mielenkiintoani lisäsi
tietysti myös se, että tulisin opettamaan itsekin
monikulttuurisuuteen liittyviä asioita tulevaisuuden sosionomeille.
Case-tehtävät
Odotukseni täyttyivät, sillä
opintojakso alkoi tehtävällä, missä minun tehtävänäni oli
ratkaista erilaisia pulmia, jotka olivat seurausta monikulttuurisesta
työ- tai opiskeluympäristöstä. Kaikki tapaukset liittyivät
koulunkäyntiin ja olivat opettajien kertoman mukaan ihan oikeasta
elämästä lähtöisin. Pulmia oli mielenkiintoista ratkaista.
Syttyi kuitenkin suuri jano saada tietää, miten opintojakson
kokeneet opettajat olisivat tilanteet ratkaiseet? Ehkä kuulemme sen
myöhemmin.
Heti case1:n luettuani huomasin, että
oma tietouteni erilaisista kulttuureista on hyvin vähäistä. En
myöskään löytänyt järkeviä lähteitä, joista olisin löytänyt
kohtuullisella vaivalla tietoa japanin, puolan, venäjän tai afrikan
kulttuureista opiskelu- ja työelämään liittyen. Teokset
sisälsivät yleensä vain perustietoja kulttuuriin liittyvistä
piirteistä. Pohdiskelin myös miten voisin käyttää opettajien
laittaman vinkkilistan lähteitä. Kävin ne läpi ja muutamista
kirjoituksista löysinkin heti yhteyksiä case-tapauksiin liittyen.
Kaikenkaikkiaan tuli sellainen tunne, että minun pitäisi lukea tosi
paljon erilaisista kulttuureista, että voisin vastata näihin
tehtäviin oikein. Mutta onneksi opettajat olivat merkinneet
tehtävänantoon, että oikeita vastauksia ei ole. Totesin, etten
välttämättä löydä vastauksia vaikka luen kuinka paljon. Niinpä
päätin käyttää maalaisjärkeä. Kokemus tuokoon ajan kanssa
lisätietoutta eri kulttuurien piirteistä. Toisaalta jäin
kaipaamaan sitä, etten osannut perustella ulkomaalaistaustaisten
henkilöiden toimia kulttuurellisilla toimintaeroilla. Mutta se ei
lienee tässä ollutkaan pääasia.
Kansainvälisyys oppilaitoksessa
Toisessa tehtävässä opiskelijoita
kehoitetiin kertomaan jonkin oppilaitoksen kansainvälisyystoiminnasta
kirjoitelman muodossa sekä pohtimaan miten kestävä kehitys otetaan
huomioon kansainvälisyydessä. Oma vastakseni löytyy täältä >.
Tehtävät nähtävillä
Tehtävien palautus oli myöskin
järjestetty padletille. Jäin pohtimaan, mikä merkitys minulle ja
muille on sillä, että kaikkien vastaukset ovat kaikille avoimena
luettaviksi. Onko se suotavaa? Voisin kuvitella, että harvalla
aikuisopiskelijalla on aikaa lukea kaikkia tehtäviä läpi. Toinen
voi olla tietysti niin kiinnostunut, että lukee. Toinen ei lue
mitään. Joku lukee kaikki läpi ja kirjoittaa vasta sitten omansa.
Toinen kirjoittaa omansa ja muut luettuaan tietää miten se olisi
pitänyt kirjoittaa ;) Itse koen, että en voi etukäteen lukea
toisten tekemiä töitä samasta aiheesta, jotta tehtävästä tulee
varmasti omannäköiseni. Mielenkiintoista, mutta tähän ei ole
vielä ehkä totuttu...
Tehtävät olivat kaikenkaikkiaan tosi
mielenkintoisia ja ohjeistukset olivat selkeitä. Tehtävät olivat
kuitenkin laajoja ja varsinkin kun itse olen kova kirjoittamaan,
välillä tuli sääli opintojakson opettajia miten hirveästi teille
tulee tekstiä luettavaksi! 10 opiskelijaa ja jokaiselta essee ja 15
kohdan case-pohdinnat... toivottavasti opintojakson opettajat pitävät
lukemisesta tai hoksaavat jakaa työt. Täytyy myös arvioida
opettajan resurssit keskittyä kaikkiin palautettuihin töihin ja
palautteen antoon... mikä on riittävä aika?
Lopuksi vielä Erilaiset kulttuurit
opintojaksolle sopiva hieno video!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti