Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus-opintojaksolle saimme oppimistehtävät, joihin piti selvittää jonkin oppilaitoksen kansainvälisyystoimintaa (A) sekä pohtia kestävää kehitystä kansainvälisyystoiminnan näkökulmasta (B).
Oppimistehtävä 2:
A) Kansainvälisyytoiminta Oulun Ammattikorkeakoulussa
A) Kansainvälisyytoiminta Oulun Ammattikorkeakoulussa
Oulun
Ammattikorkeakoulun (myöhemmin Oamk) kansainvälinen toiminta
tukeutuu laajaan kansainväliseenyhteistyöverkostoon.
Oppilaitoksella on yhteistyökouluja ja -yrityksiä yli 30:ssä
maassa. Yhteistyötahoja on noin 200. Näiden avulla oppilaitos
kehittää koulutustaan kansainvälisesti kilpailukykyiseksi ja
tarjoaa opiskelijoille ja opettajille laajaa kansainvälistä
tietoutta. Pääasiana on kulttuurien välinen kohtaaminen ja
kansainvälisessä ympäristössä toimiminen.
Toiminnan muotoja
ovat muun muassa opiskelija- ja opettajavaihto maitten välillä,
opetuksen ja opetussuunnitelmien kehittämistoiminta, kansainvälinen
opetus-, tutkimus- ja kehittämistyö, yhteistyöverkostojen ylläpito
sekä englanninkieliset tutkinto-ohjelmat.
Erasmus+ -ohjelma
Oamk osallistuu
vuosina 2014-2020 Euroopan Unionin korkeakouluille suuntaamaan
vaihto- ja yhteistyöohjelmaan, Erasmus+ -ohjelmaan. Toiminnan
tavoitteena on edistää korkeakoulujen kansainvälistymistä ja
laatua. Ohjelma auttaa osallistuvia oppilaitoksia kielitaidon
kehittämisessä ja muiden kansainvälisten taitojen hankkimisessa
muun muassa luomalla verkostoja ja tutustuttamalla erilaisiin
kulttuureihin. Ohjelman kautta on mahdollisuus päästä opettamaan
omaa alaa ulkomaille. Ohjelman kautta toteutetaan myös opettaja- ja
henkilökuntavaihtoa sekä erilaisia hankkeita. Hankkeet usein
keskittyvät työelämään liittyvään kehitystyöhön.
Ystäväperhetoiminta
Oamk ja OSAKO
(oppilaitoksen opiskelijakunta) järjestävät yhdessä
ystäväperhetoimintaa, jonka tarkoituksena on tutustuttaa eri maiden
kansalaiset toisiinsa myös vapa-ajan toimintojen kautta. Perheiden
ja opiskelijoiden välinen yhteistyö on aina yksilllistä –
lähtöisin kunkin henkilön tarpeista ja mielenkiinnon kohteista.
Toiminnan tavoitteena on, että ulkomailta tulleet opiskelijat
tuntisivat olonsa kotoisammaksi opiskellessaan Suomessa. Samalla
suomalaisilla perheillä on mahdollisuus tutustua uusiin
kulttuureihin ja kansainväliseen toimintaan alueellamme. Yhtenä
tavoitteena on myös lisätä Oamk:n kansainvälisyyttä ja
avoimuutta.
Toiminta on
tarkoitettu ensimmäisen vuoden kansainvälisille
tutkinto-opiskelijoille ja Oulussa ja lähialueilla asuville
perheille. Opiskelijat ja perheet yhdistetään hakemusten
perusteella. Niihin on kirjattu muun muassa toiveita toimintaan
liittyen sekä harrastuksia ja muita kiinnostuksen kohteita, jotka
voivat yhdistää opiskelijaa ja ystäväperhettä. Yhteistyö alkaa
oppilaitoksen järjestämällä aloitustapaamisella, jonka jälkeen
yhteistyö on itsenäistä. Koululla toimintaa hoitaa koordinaattori.
Erityistä tukea
Oulun
ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ja henkilökunnan on mahdollista
hakea esteettömyystukea, mikäli heidän osallistumisensa
kansainvälisyystoimintaan on haasteellista. Tukeen on oikeutettu
silloin, kun esimerkiksi vamma, sairaus tai oppimisvaikeus tai muu
erityistarve aiheuttaa vaihtojaksolle ylimääräisiä kustannuksia.
Korkeampaa apurahaa voivat hakea myös perheelliset
vaihto-opiskelijat.
Millä tavoin
kansainvälisyystoiminta näkyy arjessa?
- Opiskelijat voivat halutessaan hakea opiskelijavaihtoon
- Koulun yksiköissä on jatkuvasti vaihto-oppilaita eri puolilta maailmaa. He osallistuvat muiden tapaan opintojaksoille ja ovat mukana koulun arkitoimissa
- Opiskelijoilla mahdollisuus hakeutua englanninkielisiin tutkinto-ohjelmiin, joita on kolme (v.2015).
- Ammattikorkeakoulun tutkintoihin vuodesta 2015 lähtien sisällytetty 30 opintopistettä englanninkielellä toteutettavia opintoja joko omassa tutkinnossa tai vaihto-opintona
- Kansainvälisyysasioita hoitava toimisto on avoinna opiskelijoille Kotkantien kampuksella
Miten toiminta on
resursoitu?
Kansainvälisten
palvelujen pääpiste sijaitsee Kotkantien yksikössä. Toiminnasta
vastaavat kansainvälisyyspäällikkö sekä kaksi suunnittelijaa.
Jokaisessa Oulun ammattikorkeakoulun yksikössä on nimetty
kansainväilisten palveluiden vastaava henkilö.
Ystäväperhetoiminnasta vastaa opiskelijakunnan kulttuurisihteeri
Tanja Vallo.
Kansainvälisyys
sosiaalialan koulutusohjelman opetussuunnitelmassa
Sosiaalialan
koulutusohjelman opetussuunnitelmaassa kansainvälisyys näkyy eri
opintojaksoissa muun muassa seuraavin teemoin;
- globaalit sosiaaliset ongelmat
- suvaitsevaisuus, tasa-arvo
- hyvinvointiyhteiskunnan kehitys eri maissa, kansainväliset hyvinvointivaltiomallit
- globaalin talouden vaikutus sosiaaliseen hyvinvointiin
- erilaiset elintavat ja kulttuurit, konfliktit ja ristiriidat
- selkokieli ja tulkkipalvelut
- kotouttamistyö, suvaitsevaisuukasvatus
- kansainväliset sosiaalialan sopimukset
- maahanmuuttajuus (tuet, kotouttaminen, koulutus jne)
Näiden
opintosisältöjen lisäksi sosiaalialan koulutusohjeman
opetussuunnitelma mahdollistaa harjoittelun ja opinnäytetyön sekä
valinnaisten opintojaksojen suuntaamisen haluamallaan tavalla
esimerkiksi työhön maahanmuuttajien parissa. Opetussuunnitelmassa
kerrotaan, että osa työharjoittelusta on mahdollista suorittaa
opiskelijavaihdossa ulkomailla. Joissain oppilaitoksissa (kuten esim
juuuri Metropoliassa) on mahdollista suorittaa sosionomin
amk-tutkinto englanninkielisenä. Opintoihin sisältyy kaikilla myös
englannin ja ruotsin opintojaksot, joissa keskitytään
ammattisanastoon.
B Kestävä kehitys
kansainvälisyystoiminnassa ja miten itse kehittäisin sitä
Oulun
ammattikorkeakoululla on julkaistu kestävän kehityksen politiikka.
Siellä on eritelty oppilaitoksen vastuut, joihin kuuluu muun muassa
kulttuurinen vastuu. Mielestäni siellä mainittu
suvaitsevaisuuskasvatus on yksi sosionomin tärkeimmistä
ammattitaito-osioista. Niin sosionominkin, kun kaikkien muidenkin
ammattialojen työympäristöt monikultuuristuvat kovaa vauhtia ja
suvaitsevaisuuskasvatuksen tulisi edetä samaa vauhtia. Sosionomin
asiakkaana on henkilöitä eri kulttuureista ja siksi ammattilaisen
oma suvaitsevaisuus on ensiarvoisen tärkeää.
Suvaitsevaisuuskasvatusta
toivoisin lisättävän oppiaineisiin, joihin se soveltuu. Tietysti
opettajakunnan oma asennekin on ratkaiseva. Itse voin opettajana
kiinnittää tähän huomiota pitkin sosionomien opintomatkaa, mutta
etenkin opettaessani esimerkiksi asiakastyön haasteita, erilaisia
kulttuureja ja kestävää kehitystä käsitteleviä opintojaksoja.
Kestävän kehityksen kannalta olisi yleisesti ottaen tärkeää,
että opiskelijani kasvaisivat arvostamaan yksilöitä eikä
ennakkoasenteet vaikuttaisi asiakaskohtaamisissa. Haluan opettajana
korostaa inhimillisyyden merkitystä ammatissamme; jokaiselle
yksilölle on annettava mahdollisuus, oli hän sitten
päihdeongelmainen, mielenterveysasiakas tai kotoutuva
maahanmuuttaja.
Tämä kaikki
liittyy tietysti sosiaaliseen kestävään kehitykseen, joka
kansainvälisyystoiminnassa voisi tarkoittaa
suvaitsevaisuuskasvatuksen lisäksi myös työ- ja
opiskeluhyvinvointia, jota saavutetaan kansainvälisen osaamisen
kautta. Opettajana voin huolehtia siitä, että opiskelijat pääsevät
kehittämään ammattitaitoaan myös kansainvälisesti ja tuntea
olevansa ammattilaisia myös Suomea laajemmassa mittakaavassa.
Sosionomeilla on mahdollista työllistyä ulkomaille, kuten myös
meidän saada Suomeen kansainvälistä työvoimaa ympäri maapalloa.
Saamme täten lisää osaamista samalla kun jaamme omaamme. Voimme
kokea kehittävämme sosiaalialaa laajemmasti.
Kestävän
kehityksen kannalta tärkeää on myös tietous erilaisista
elitavoista. Yksilön tiedot ja taidot esimerkiksi maapalloa
mahdollisimman vähän kuormittavaan kulutukseen, viisaaseen
syömiseen ja kierrätykseen liittyen ovat ensiarvioisen tärkeitä,
mutta ajattelutapaa on hyvä myös laajentaa. Miten erilaiset
elintavat vaikuttavat suurkaupungeissa? Mitä jos siellä kaikki
yksilöt jättävät vastuunsa hoitamatta? Maailmalta voimme saada
sekä hyviä että huonoja vaikutteita omiin elintottumuksiimme.
Opettajana voin tutustuttaa opiskelijoita eri puolilla maailmaa
toteutettavista elintavoista; voisiko suomalaisuus saada
monimuotoisuutta esimerkisi onnellisuutta korostamalla, tai
vähentämällä työkeskeisyyttä yksilön elämässä. Voisimmeko
oppia esimerkiksi rentoutta espanjalaisesta työssäkäyntikulttuurista
(ja ajankäytöstä) tai omaksua enemmän piirteitä perhekeskeisistä
kulttuureista sen sijaan, että ajattelemme niin usein itseämme ja
henkilökohtaisia tavoitteitamme.
Nämä teemat ovat
esillä monissa sosionomin tutkinnon asiakokonaisuuksissa, kestävä
kehitys myös omana opintokokonaisuutenaan. Teemme pääasiassa
työtä erilaisten ihmisten erilaisten ongelmien parissa. Hyvään
elämään tähtääminen on jokaiselle itsestäänselvyyttä.
Opettajana haluaisin keskusteluttaa opiskelijoita enemmän siitä,
mikä milloinkin ja kenellekin on hyvää elämää? Kansainvälisesti
ajatteleva kestävää kehitystä toteuttava opettaja opettaisi niin,
että opiskelijat ottavat työssään huomioon myös tulevien
sukupolvien mahdollisuuden elää hyvää ja onnellista elämää.
LÄHTEET
http://www.oamk.fi/fi/tietoa-oamkista/nain-toimimme/kansainvalisyys
http://www.oamk.fi/tietoa_oamkista/kestava_kehitys/toimenpideohjelma/2015/
Sosiaalialan ko
opetussuunnitelma. Metropolia (luettu 4.1.2016)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti