torstai 28. tammikuuta 2016

Työelämäläheisyys


Tähän opintojaksoon kuului neljä selkeää osiota;

1. mallivastaustehtävä
2. opettajan haastettelu ja sen purku optiman blogiin + kahden blogimerkinnän kommentointi
3. esseen kirjoitus ja vertaispalaute esseestä
4. itsearviointilomakken täyttäminen verkossa ja palautteenanto oppimiskahvilassa


Opintojakso oli koottu Optimaan. Olen Ape-opintojen aikana ollut melko kriittinen Optiman joustavuden suhteen, mutta opintojen loppua kohden niiden käytettävyys on parantunut. Ehkä ne alussa vaikttavat tosi epäselviltä, mutta kun käyttää optimaa jatkuvasti opintojen aikana, alkaa sen rakenne selkeytyä. Tämän opintojakson sisältö ja tehtävät olivat hyvinlöydettävisä Optimasta eikä niiden käytössä ollut mitään moitteen sanaa. Hienoa siis nähdä, että kyllä Optimakin taipuu!


Mallivastaustehtävä

Mallivastaustehtävässä minun tuli vastata opettajan esittämiin kysymyskiin ensin itsenäisesti, annettuja lähitä käyttäen. Tallennettuani kirjotuksen optimaan, sain näkyville opettajien laatiman mallvastuksen. Sen luettuani piti vielä kommenttikenttään kirjoittaa, mitä oivalluksia syntyi. Erittäin hyvä oppimisprosessi! Mallivastaustehtävä vastauksineen ja kommentteineen on koottu tänne.


Opettajan haastattelu

Haastattelin omaa entistä opettajaani Vaasan ammattikorkeakoulusta. Selvitettävinä asioina olivat muun muassa :

Miten opettajana otat huomioon työelämälähtöisyyden oppituntien suunnittelussa?
Miten toteutat työelämälähtöisyyttä opetuksessa?
Millä tavalla työelämälähtöisyys näkyy arvioinnissa?
Miten työelämälähtöisyyden kehittäminen toteutuu omassa opettajan työssäsi?
Minkälaista työelämäyhteistyötä teet? (Esim. hankkeet, projektit, verkostot, tutustumiskäynnit ym.)
Milloin viimeksi olet käynyt työelämäjaksolla?
Millaisia haasteita näet työelämälähtöisyyden toteutumisessa?

Kooste haastattelusta löytyy täältä.

Esseen kirjoitus

Tehtävänanto: Kirjoita 1-2 sivun essee, jossa kuvailet ja pohdit, miten huomioit tulevassa opettajan työssäsi työelämälähtöisyyden? Miten työelämälähtöisyys näkyisi opetuksessa parhaiten juuri sinun omalla alallasi? Miten ammatillisena opettajana pitäisit yllä ja kehittäisit omaa työelämäosaamistasi? Huomio laajasti työelämälähtöisyys ja hyödynnä aikaisempien tehtävien kautta saatua tietoa.

Oma esseeni löytyy täältä.


Ajatuksia opintojaksosta

Mielestäni tehtävien ohjeet olivat erittäin selkeät. Oli helppo edetä ohjeitten mukaan eikä niissä ollut tulkinnanvaraa. Lähteiden lukemiseen meni minulla ainakin palon aikaa, mutta niistä sai kyllä paljon tietoa. Joku lähde tuntui vähän turhan työläältä ja tarpeettomalta tehtäviin nähden. Oli etu, että pääasialliset lähteet löytyivät verkosta.

Tehtävien työmäärä tuntui aluksi varsin suurelta. Alussa meni niin kauan lähteitten lukemiseen ja sen arviointiin, mitä lähdettä käyttäisi missäkin tehtävässä. En muista mikä oli opintojaksojen tavoitetuntimäärä, mutta sen huomioin, että tähän opintojaksoon meni huomattavasti enemmän aikaa kun muihin.

Mielestäni opintojakso oli hyvä kokonaisuus ja osoitti minulle sen, että optimassakin voi olla ihan hyvä opintojakso. On mukava edetä laajassakin opintojaksossa, kun se on selkeästi jaettu pienempiin osiin, jotka ovat vielä erilaisia keskenään. Esseetehtävässä oli ehkä liikaa ohjaavia kysymyksiä siihen nähden, että kirjoituksen tuli olla 1-2 sivuinen. Oliko edes tarkoitettu, että kaikki kysymysen asiat tulee esille kirjoituksessa...? Olen erittäin tyytyväinen opintokokonaisuuteen ja sain siitä paljon uutta tietoa työni tueksi.


Extrana vielä, että Ihanaa kun itsearvioiti ei ollutkaan kirjallinen, vapaa teksti, vaan kysely! Hienoa!


VINKKI!

Tässä vielä yksi lukuvinkki, johon voisi tutusta lähemmin:

http://www.socca.fi/tietoa_soccasta/kumppanit/korkeakoulut/sosiaalityon_koulutuksen_tyoelamalahtoisyys_-hanke

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti