keskiviikko 3. kesäkuuta 2015

Ammatillisen opettajan osaaminen

Millaista osaamista tarvitsen ammatillisena opettajana?

a) mitä ammatilliselta opettajalta ja koulutukselta odotetaan?

Haku ammatilliseen opettajakorkeakouluun vaati oman alan tutkinnon sekä kolmen vuoden työkokemuksen alalta. Tämän lisäksi plussapisteitä sai muun muassa yrittäjyyskokemuksesta ja jo opiskelluista kasvatustieteen opinnoista. Tämä on minullakin alkuna tiellä opettajuuteen.

Odotukset ammatillista opettajuutta kohtaan ovat varmasti erilaiset eri paikoissa. Kävimme opintopäivillä läpi eri oppilaitosten opettajavaatimuksia. Opettajuuden vaatimuksista on säädetty asetuksella opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (A986/98): http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980986.

Päällimmäisenä keskustelusta jäi mieleen se, että saamme koulutuksen myötä tutkinnon ja työkokemuksen lisäksi yleisen pedagogisen kelpoisuuden. Kun eri oppilaitokset hakevat keskuuteensa uusia opettajia, tämä kelpoisuus on yleensä vähimmäisvatimuksena. Työntekijää hakevan oppilaitoksen vastuulle jää arvioida hakijan muu pätevyys kyseiseen tehtävään. Tämähän on erittäin tärkeää, sillä ammattiopinnoissa on erilaisia käytännön aiheita, joihin pätevyys on hyvä arvioida tapauskohtaisesti. Muun muassa hakijoiden työkokemukset voivat olla todella erilaiset, vaikka tutkinto olisi sama. Täytyykin alkaa seuraamaan, millaisin ilmoituksin opettajia haetaan töihin mol.fi-palvelussa.

Yhteiskunnassa opettajia on kautta aikojen pidetty ns "parempina kansalaisina". Selatessani aiheesta kirjoituksia internetissä, törmäsin siihen, että opettajan ammattia arvostetaan nykyäänkin kovasti sen takia, että opetettavan asian tietämys tulee olla vahva, mutta myös sen takia, että nykyinen opiskelija-aines on todella vaativaa. Aineistossa tuli huomattavasti esille artikkeleita, joissa puhuttiin moniongelmaisista nuorista, jotka opettajan pitää hallita isossa luokkakoossa ja vähillä avustajilla. Tässä ympäristössä vielä pitäisi saada heidät oppimaan jotakin! Opettajan työtä pidetään siis edelleen kovin vaativana ammattina.

Jos ajattelen mitä itse tällä hetkellä odotan omalta opettajaltani, odotan uutta tietoa, sosiaalisuutta, aktiivista yhteydenpitoa ja ohjausta oikeille tietolähteille. Koska opettajakoulutuksessa olemme jokainen oman alan asiantuntijoita koulutukseen tullessamme, on odotukset erilaiset, kun esimerkiksi perinteisessä perusopetuksessa, missä opettajan odotetaan antavan opiskelijalle tulevassa kokeessa tai tulevaisuuden ammatissa tarvittava tieto. Odotukset vaihtelevat siis myös tältä kannalta katsottuna. Odotuksiin vaikuttavat myös opiskelijan ikä, kokemukset ja päämäärät.

b) miten eettisyys ja arvo-osaaminen näkyy ammatillisen opettajan työssä?

Eettisyys ja arvo-osaaminen on kaiken työnteon perusta. Näitä asioita olen pohtinut kaikissa aiemmissa opinnoissani sekä työpaikoilla, kun työpaikan arvoja on vuosittain pohdittu. Omia tärkeitä arvojani ovat suvaitsevaisuus ja se, että pitää jokaista ihmistä arvokkaana. Opettajana minun täytyy olla oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen opiskelijoita kohtaan.  

Tässäpä hyvä alustus eettisten periaatteiden tarkoituksesta: http://www.oaj.fi/cs/oaj/opettajan%20ammattietiikka%20ja%20eettiset%20periaatteet

c) kuinka säätelen omaa oppimistani?

Edistyäkseni omissa opinnoissani suunnitellusti (opintojen aikataulusta tarkemmin merkinnässä Ape1) olen laatinut itselleni opintokalenterin. Merkitsen siihen kaikki ajat, jotka olen varannut opiskeluun; yhteiset virtuaalitapaamiset kerran viikossa sekä pienryhmän tapaamiset 2-3 kertaa viikossa. Tämän lisäksi olen varannut kalenteriin aikaa oppimistehtävien tekemiseen ja blogin kirjoittaiseen. Ensimmäisten virtuaali-istuntojen jälkeen huomasin, että minun tulee varata aikaa myös käydyn virtuaali-istunnon jäsentämiseen; tällöin tarkistan vielä muistiinpanoni ja merkkaan kalenteriin esiintullleet asiat, jotka vaativat enemmän työstöä.

Kirjoitan tätä blogia vähintään kerran viikossa, aina keskiviikkoisen virtuaali-istunnon jälkeen. Julkaisen tekstit kun olen saanut kerättyä siihen kaiken haluamani tiedon. Tämä järjestää opittuja asioita ja saa minut huomaamaan aiheet, joita ei olla ehditty yhteisesti käsitellä. Blogin kirjoituksen yhteydessä voin tarkastaa nämä aiheet ja pohtia niitä itsenäisesti.

Alussa olen joutunut kyselemään paljon pieniä asioita, jotta varmistan oman oppimiseni ja ymmärryksen teemakysymyksistä. Olen kiitollinen, että tuutorimme Maarit on niin hyvin saapusalla - häneltä saa nopeasti ja selkeästi vastauksia kysymyksiin. Olen saanut apuja myös opiskelukavereilta.

d) miten opettaja ylläpitää ja kehittää omaa osaamistaan?

- ylläpitämällä tiivistä yhteyttä oppilaitoksen ja työkentän välillä
- verkostoitumalla alan asiantuntijoiden kanssa
- lukemalla alan julkaisuja säännöllisesti (esimerkiksi uusi kirjallisuus ja ammattilehdet)
- osallistumalla aktiivisesti oman alan koulutuksiin
- käymällä mahdollisuuksien mukaan työelämäjaksoilla opetustyön ohessa
- opettamalla muita opit myös itse!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti