keskiviikko 3. kesäkuuta 2015

Orientoituminen ammatilliseen opettajankoulutukseen

Miten minusta kehittyy ammatillinen opettaja?

a) mitä Amokin OPS:n käsitteet tarkoittavat?

Pedagogiikka = oppi oppimisesta
Didaktiikka = oppi opetuksesta

b) mistä ammattipedagogiset opinnot koostuvat?

Osaamistavoitteet (www.oamk.fi):
"Opiskelija osaa tunnistaa ammatillisen opettajan työkentän ja tehtävät. Opiskelija osaa hyödyntää opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa oppimiskäsityksiin ja -teorioihin liittyvää tietämystä. Hän osaa soveltaa vuorovaikutus- ja ohjaustaitoja ja erilaisia opetusmenetelmiä opetuksessa ja ohjauksessa tarkoituksenmukaisesti. Hän hankkii tehtävien hoitamisen edellyttämiä valmiuksia lähiopetuspäivien aikana vertaisryhmissä ja syventyy ajankohtaisiin opetusalan teemoihin ja toimintaympäristöihin."

Opinnot koostuvat seuraavista osa-alueista:

1 Orientoituminen ammatilliseen opettajankoulutukseen 
2 Ammatillisen opettajan osaaminen 
3 Ammatillisen opettajan toimintaa ohjaava lainsäädäntö 
4 Oppiminen, ohjaus ja oppijan tuntemus 
5 Opetuksen monipuolisuus 
6 Opiskelijaa aktivoiva opetus 
7 Opettajana ja opiskelijana ryhmässä 
8 Opetussuunnitelmat ja opetuksen suunnittelu 
9 Oppimisen ja osaamisen arviointi 
10 Oman osaamisen kehittyminen 
11 Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus 
12 Yrittäjyyskasvatus 
13 Työelämälähtöisyys 
14 Kestävä kehitys 
15 Erityiskasvatus

Näiden teemojen ympärillä teemme erilaisia opintotehtäviä, joissa pääpaino vaikuttaisi olevan oman aiheen opiskelulla teemaryhmissä sekä sen harjoittelu, miten opetat aiheen muille opiskelijoille. 


c) miten toteutan pedagogiset opinnot HOPSin mukaisesti?

Näiden opintokokonaisuuksien opiskeluun on tuutor luonut selkeän aikataulun. Toukokuusta 2015 tammikuulle 2016 suoritamme aihealueet  järjestyksessä koko opintoryhmän voimin. Opinnot sisältävät virtuaali-istuntoja koko ryhmän kesken sekä ryhmätyöskentelyä pienryhmissä. Lisäksi teemme jokainen henkilökohtaista työtä teemojen ympärillä ja valmistelemme opetustuokioita toisille pienryhmille. Opintokokonaisuus sisältää myös neljä lähipäivää Oulussa.

Henkilökohtaista opetussuunnitelmaa tehdessäni pohdin erikseen jokaista osaamiseni aluetta. Minulla on paljon opittavaa kaikista osa-alueista, koska en ole toiminut aiemmin opettajana ja opettajuuteen liittyvä teoria on minulle melko vierasta. Olen tyytyväinen, että ensimmäinen vuosi opinnoissa on tiiviisti suunniteltua ja etenee selkeästi, vaikkakin kovalla vauhdilla. Toisena opintovuonna keskityn valinnaisiin kursseihin, jotka tukevat oppimistani parhaiten. Kolmannelle opintovuodelle jää opetusharjoittelu. Kasvatustieteen opinnot olen jo suorittanut.

d) miten kehitän ja dokumentoin osaamistani blogissa?

Kirjoitan blogiani vähintään jokaisen virtuaali-istunnon jälkeen, eli tuotan uuden blogitekstin noin kerran viikossa. Pohdin tällöin läpikäytyjä teemoja opettajan antamien teemakysymysten avulla. Pyrin parhaani mukaan tuolloin pysymään aiheessa, koska minulle tekstin tuotto on vaivatonta ja siksipä sitä syntyy välillä liiaksikin! Lisään teksteihin aiheita, jotka minua henkilökohtaisesti mietityttävät taikka joihin olen perehtynyt enemmän. Saatan tuottaa myös tekstejä, jotka sivuavat käsiteltäviä teemakysymyksiä. Otsikoin ja julkaisen ne erikseen. Laitan teksteihin monipuolisesti tunnisteita, jotta lukija löytää helpommin haluamansa teemat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti