tiistai 24. marraskuuta 2015

Portfoliopysäkki2: omaa arviointia

On tullut aika arvioida omaa osaamista ! 


Opettajaopinnot ovat edenneet tähän asti hurjaa vauhtia! Olen keskittynyt aina yhteen aihealueeseen ja edennyt kiireellisin tehtävä kerrallaan eteenpäin. Aikataulut olivat keväällä todella tiukat ja jäi harmittamaan, että kevään aihealueisiin ei ehtinyt paneutua niin hyvin kun olisi halunnut. Täytyi jo kiireellä aina valmistella seuraavan aiheen haltuunottoa ja suunnitella sen opetusta muille. 

Kaikesta keväällä kuitenkin selvittiin kunnialla ja kesän huilauksen jälkeen syksy toi tullessaan paremmin jäsennellyn aikataulun. Ehdin jo miettiä kevätkesällä, että liekö selviän syksystä kahden lapsen kanssa, jos opiskelutahti on sama kun keväällä. Onneksi tutor-opettajamme piti lupauksensa ja nyt syksyllä on ehtinyt paneutua opittaviin aiheisiin rauhassa.


Seuraavassa itsearviointini arviointikriteereihin verraten:
Portfoliopysäkki oli kuitenkin niin haasteellinen minulle, että se vei lopulta yöunetkin! Tehtävänanto oli ehkä liian moniselitteinen ja tulkitsin sitä omalla tavallani. En meinannut keksiä tapaa, jolla tehtävän teksin, koska en ollut varma mitä siinä odotetaan. Kun kysyin lisäohjeita, välillä tuntui, että nyt tiedän mitä pitää tehdä, mutta taas kun tuli lisäohje, menin entistä enemmän sekaisin. Tehtävän tekoon varattu aika meni miettiessä mitä pitäisi tehdä, enkä saanut mitään järkevää aikaiseksi.
Kun deadline lähestyi, päädyin lopulta tekemään tehtävän omalla tavallani, se kaiketi oli tarkoituskin. Pääasia oli arvioida omaa osaamista tähänastisissa opinnoissa ja kirjoittaa itsearviointia. Tehtäviin kuului myös arvioida toisen opiskelijan blogi, portfolipysäkin materiaali ja esitys.
1 Tunnistaa ammatillisen opettajan työkentän ja tehtävät
Minun työkenttäni tulee olemaan ammattikorkeakoulussa, sosionomiopiskelijoiden parissa. Pohjatutkintoni on sosionomi amk ja pedagogisten opintojen myötä saan pätevyyden tutkinnon aineiden opetukseen. Opettajana tehtäväni on ohjata opiskelijoita saavuttamaan opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet tutkinnossaan ja aineissa, joita opetan.
Tunnen siis ammatillisen opettajan työkentän ja tehtävät. Opetuksen suunnittelun ja käytännön opetuksen lisäksi opettajan tehtäviini tulee kuulumaan muun muassa verkoston ylläpito sosiaalialan toimijoiden kesken. Yhteydenpito sosiaalialan yrityskenttään ja alan julkaisujen seuraaminen on tärkeää, jotta ammattitito ja kenttätuntemus pysyy hanskassa. Ammattitutkintojen muutoksen yhteydessä kaikille opettajille työtehtävät voivat olla hieman epäselvät, mutta ammattitutkintoihin liittyvät muutokset eivät koske vielä ammattikorkeakouluja. Myös ammattikorkeakoulussa varmasti osaamisen osoittamistapoja laajennetaan jatkuvasti ja opettajan rooli ja tehtäväkenttä elää muutosta.
Tästä aiheesta lisää blogimerkinnässäni, joka on otsikoitu Ammatillisen opettajan osaaminen: http://susannakaroliina.blogspot.fi/2015/06/ape-2-ammatillisen-opettajan-osaaminen.html
2 Hyödyntää opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa oppimiskäsityksiin ja teorioihin liittyvää tietämystä
Käsittelen oppimiskäsityksiin liittyviä teorioita oppimiskäsityskirjoitelmassani: http://susannakaroliina.blogspot.fi/2015/06/ot2-oppimiskasityskirjoitelma.html. En osaa ulkoa erilaisia oppimiskäsityksiä ja minun on vaikea soveltaa niitä sanallisesti kerrottuihin tilanteisiin. Tarvittaessa voin kerrata eri oppimiskäsitysten piirteitä esimerkiksi täältä: http://oppimateriaalit.jamk.fi/oppimiskasitykset/.
Tunnistan hyvän opetusmenetelmän ja osaan valita tarkoituksenmukaisen menetelmän opetustilanteeseen. Ape-opintojen opetuksessa olen käyttänyt muun muassa opetuskeskustelua (14.10.2015) ja aktivoivaa kirjoitustehtävää (30.9.2015). Lisäksi tulen käyttämään tekemällä oppimista lähiopetuksessani 27.11.2015. Hyvän opetusmenetelmän tuntomerkkejä olen kerännyt tänne: http://susannakaroliina.blogspot.fi/2015/09/ape5-hyvan-opetusmenetelman-tuntomerkit.html
Arviointiosaamisesta kerron blogissani: http://susannakaroliina.blogspot.fi/2015/11/ape-9-oppimisen-ja-osaamisen-arviointi.html. Ape-opintojen aikana toteutin kirjallisen ja suullisen vertaisarvioinnin. Kirjallinen arviointi löytyy täältä: http://susannakaroliina.blogspot.fi/2015/06/vertaisarviointiluonnos.html. Arviointiosaamista olen näyttänyt myös osallistumalla palauteryhmänä ac-istunnolle 28.10.2015 palautteenantajan roolissa. Antamani vertaispalautteet voi kuunnella täältä: (meidän ryhmän tallenteita ei ole vielä optimassa)
Vertaisarvioinnin tulee olla aina faktoihin perustuvaa. Antotapa asiallinen ja rakentava; jotain hyvää ja jotain kehitettävää. Mietin, millaista palautetta itse on mukava saada? Arvioinnissa ei kannata takertua nippelitietoihin, kuten esimerkiksi powerpoint-esityksen fontteihin, vaan arvioida kokonaisuutta. Kaikkea ei tarvitse sanoa, vain tärkeimmät huomiot.
3 Soveltaa opetuksessa ja ohjauksessa vuorovaikutus- ja ohjaustaitoja tarkoituksenmukaisesti ja erilaiset oppijat huomioiden
Oppimisen ja ohjauksen teoriat toimivat opetuksen suunnittelun pohjalla. Oppimisesta ja sen ohjaamisesta kirjoitan tarkemmin blogissani: http://susannakaroliina.blogspot.fi/2015/06/ape-4a-oppiminen-ohjaus-ja.html.
Opetuksen suunnittelua käsittelen blogissani: http://susannakaroliina.blogspot.fi/2015/11/ape-8-opetussuunnitelmat-ja-opetuksen.html. Olen Ape-opintojen aikana suunnitellut ja toteuttanut opetustilanteen muun muassa ydinainesanalyysistä:  https://connect.funet.fi/p948mttmlpb/ Samassa opetuksessa käytimme vuorovaikutuksellista opetusta opetuskeskustelun muodossa. Vuorovaikutustilanteessa opiskelijoiden kanssa annan tilaa keskustelulle. Jaan puheenvuoroja ja kuuntelen rauhassa. Aktivoin keskustelua kysymyksillä ja ntamalla välillä lisää faktatietoa (esimerkiksi kerroin välillä opettajien haastattelussa esilletulleita asioita lisätietona). Reagoin kuulemaani, astaan kysymyksiin ja kerron tarvittaessa lisää aiheesta. Otan huomioon, että opiskelijoilla on erilaisia näkemyksiä opettamastani aiheesta. Vuorovaikutus on tärkeä osa hyvän luennon ja luennoitsijan ominaisuuksia. Muita ominaisuuksia löytyy blogimerkinnästäni: http://susannakaroliina.blogspot.fi/2015/09/ape-6-hyva-luento-ja-luennoitsija.html
Opetuksen monipuolisuudesta ja opiskelijoiden aktivoinnista pohdinnat täällä: http://susannakaroliina.blogspot.fi/2015/09/ape-5-opetuksen-monipuolisuus.html
Opiskelijoiden aktivoinnista haastattelin myös opettaja Tytti Hyttilä-Huhtaa, joka toimii sosionomien opettajana Vaasan ammattikorkeakoulussa. Kerroin haastattelun tuloksista ac-istunnolla ape 6: https://connect.funet.fi/p7o4rxrw9qc/  . Tärkeimpänä oppina tästä haastattelusta oli se, että alun tutustuminen on tärkeä opiskelijoitten aktivointikeino. Tuttuus sitouttaa ja tutustumalla saadaan aikaan luottamuksellinen ilmapiiri; opiskelijat uskaltavat kysyä ja kyseenalaistaa. Myös draama aktivointikeinona on hieno työkalu sosiaalialan opintoihin, esimerkiksi asiakaspalvelutilanteiden opiskeluun.
Olen perehtynyt myös ryhmien toimintaan: http://susannakaroliina.blogspot.fi/2015/10/ape-7-kuinka-edistan-yhteisollisyytta_20.html. Ja laatinut yhdessä teemaryhmäni jäsenten kanssa dokumentin erilaisista ryhmätyömenetelmistä. Ryhmänohjauskokemusta minulla on myös sosionomiopintojen ja päihdetyön ammattittutkinnon opintojen yhteydestä.

Portfoliopysäkillä Tutorin kanssa:


Muita arviointeja

Sain blogista ja portfoliopysäkille valmistelemistani materiaaleista vertaispalautteen Marko Kukkolalta. Annoin itse vertaispalautteen Tiina Haapaniemelle. Tästä sitä taas suunnataan eteenpäin!!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti