sunnuntai 1. marraskuuta 2015

Jälkitehtävä (arviointi)



Oma käsitykseni arvioinnista

Arviointiin keskittynyt teemaryhmä pyysi merkitsemään blogiin oman käsitykseni arvioinnista... He halusivat aktivoida miettimään, muuttuiko arviointikäsitys Ape 9 -opetustuokioiden jälkeen.


Pohdinnan tueksi he antoivat seuraavan artikkelin < linkki

Käsitykseni arvioinnista monipuolistui tämän opintojakson myötä. Arvostelun ja arvioinnin erot selkenivät. Arvioinnille täytyy opetuksessa antaa aika paljon aikaa ja ajatusta, jotta se tulee hoidetuksi opetussuunnitelmaan pohjaten ja eettisten periaatteiden mukaan. Paljon mietitytti myös se, että tulevaisuudessa arvioinnissa on käytettävä erilaisia menetelmiä; on annettava opiskelijoille monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa osaamisensa. Tämähän tarkoittaa sitä, ettei opettaja voi arvioida kaikkia opiskelijoita ”samalla linjastolla”, vaan hänen tulee käyttää aikaa toteuttaakseen entistä yksilöllisempää arviointia. Yhtälö tuntuu vielä melko mahdottomalta, kun ajallisia resursseja jatkuvasti vähennetään. Onko opettajaurani tulevaisuus se, että teen työtä jatkuvasti myös vapaa-aikanani?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti