Tämä artikkeli on osa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintoja, se julkaistiin Caritaksen intrassa ja internetsivuilla keväällä 2020. Artikkeli on YAMK-tutkintoon liittyvä kypsyysnäyte.
Asiakirjasta arjen työkaluksi
Palvelu- ja kuntoutussuunnitelmatyön kehittäminen
käynnistynyt Caritaksella
Caritas Palvelut Oy:n vammaispalveluissa on tänä keväänä
kehitetty palvelu- ja kuntoutussuunnitelmatyötä kokoamalla yhteen hoitajia eri yksiköistä.
Hoitajat ovat kokoontuneet kolme kertaa Pertin Pirttiin pohtimaan, mitä asioita
palvelu- ja kuntoutussuunnitelman teossa ja käytössä tulisi kehittää.
Kehittämistyö käynnistettiin Oulun ammattikorkeakoulun ylemmän
ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyönä. Työ todettiin tarpeelliseksi jo
heti ensimmäisessä tapaamisessa, kun kehittämisen kohteita nousi Post It-lapuille
33 kappaletta. Kevään edetessä näitä kehittämiskohteita on työstetty yhdessä
niin, että moniin asioihin on löydetty yhdessä ratkaisuja. Lopuksi
kehittämiskohteet ja ratkaisuideat asetettiin nähtäväksi ja kommentoitavaksi kaikkiin
vammaispalveluksiköihin.
Hoitajat osallistuivat kehittämistyöryhmässä
ryhmähaastatteluihin, jotka analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Yksittäiset
kehittämisen kohteet ryhmiteltiin isompien teemojen alle, jotta
ratkaisuideoiden työstäminen mahdollistui. Näitä isompia teemoja olivat päivityskäytännöt,
tietoisuus, selkeys, asiakaslähtöisyys ja tasalaatuisuus. Tutkijan analyysissä
teemoiksi muodostui suunnitelman rakenne ja sisältö, työskentelytavat,
suunnitelman tekoon käytettävä aika sekä tietoisuus ja perehdytys. Rakenteeseen
ja sisältöön liittyen kehittämiskohteiksi nimettiin muun muassa tarve tietojen
löytämiseen vaivattomasti sekä suunnitelman selkeyttäminen niin, että samoja
asioita ei kirjattaisi useaan eri kohtaan. Asiasisällön tulisi myös olla
tiivistetty, mutta kuitenkin riittävän informatiivinen. Oleellisen tiedon
tulisi erottua selkeästi. Näin ollen suunnitelmasta tulisi helppolukuisempi ja
myös sen laatiminen helpottuisi.
Työskentelytapojen osalta todettiin, että päivityskäytännöt
voitaisiin yhtenäistää vammaispalvelun yksiköissä, jotta asiakkaitten ja
henkilökunnan vaihtaessa yksikköä työskentelytavat olisivat kaikille selkeät. Päivityksistä
todettiin, että ne tulisi rytmittyä selkeämmin (esimerkiksi kevät ja syksy) ja
toteutua tiheämmin. Osassa yksiköistä päivitys tehdään kerran, toisissa kaksi
kertaa vuodessa. Erilliseen rooliin kehittämiskohteena nousi suunnitelman
tekemiseen käytettävä aika ja sen organisointi. Tutkimustulosten mukaan riittävää
aikaa tulisi arvioida asiakkaan toimintakyky ja osallisuus huomioon ottaen.
Esimiesten toivottiin merkitsevän suunnitelman tekoon varattu aika
päivälistaan, jotta varattu aika on myös muun tiimin tiedossa. Käytettävää
aikaa lyhentäisi sen katkeamattomuus (keskittyminen) sekä ennakkovalmistelut
(suunnitelma ennalta luettavaksi asiakkaalle ja läheisille).
Tietoisuus ja perehdytysteemaan liittyi muun muassa se, että
henkilökunnan koettiin tietävän suunnitelmien laatimisesta ja valmiiden
suunnitelmien sisällöstä liian vähän. Henkilökunnalle toivottiin palvelu- ja
kuntoutussuunnitelman tekoon liittyvää koulutusta työnantajan taholta.
Todettiin, että kevään aikana käyttöön otettu asiakastietojärjestelmään luotu
esimerkkiasiakas on tätä tilannetta jo helpottanut. Suunnitelman parempaan rakenteeseen liittyvät
asiat sekä muun muassa mobiiliversion parempi toimivuus lisäisivät tiedonkulkua
merkittävästi. Kuten myös suunnitelmien yhteinen läpikäynti tiimipalaverissa.
Palvelu- ja kuntoutusuunnitelmasta toivottiin kaiken
kaikkiaan kehitettävän sellainen, että se olisi helppo ottaa arjen työkaluksi
ja käyttää asuinyksikössä asiakkaan hoitotyön pohjana.
Kehittämistyöryhmän kokoontumiset aloitettiin tammikuussa
2020. Tapaamiset päättyivät yllättäen koronaviruksesta johtuvaan
kokoontumiskieltoon maaliskuun lopulla. Tapaamisia ja kehittämistyötä jatketaan
rajoitusten päätyttyä. Tavoitteena on muokata palvelu- ja
kuntoutussuunnitelmapohjaa helppokäyttöisemmäksi sekä panostaa yhteistyöhön
asiakastietojärjestelmä DomaCaren asiantuntijoitten kanssa niin, että
tietokonepäätteellä tehtävä lomake taipuisi paremmin myös mobiilisovelluksella
käytettäväksi.
Susanna Rojola, palveluesimies Caritas Maininki ja Kiuru
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti