Ope-opinnoissa yhtenä tavoitteena oli tutustua mahdollisimman moneen opetusmenetelmään sekä niiden soveltamiseen verkkoneuvotteluympäristössä.
Tässä alla on lista menetelmistä, joita tutorimme laittoi tuolloin esille ja joista jokainen ryhmä valitsi omansa aina ennen verkko-opetustuokioita. Opinnoissa siis opetimme joka viikko omalle pienryhmälle erilaisia teemoja. Pyrimme tätä kautta käyttämään mahdollisimman monia opetusmenetelmiä ja havainnoimaan miten ne kannattaa tai ei kannata toteuttaa.
Tässäpä olisikin oiva haaste vuoden 2021 valmennuksille; käyttää mahdollisimman montaa opetusmenetelmää 12 kuukauden aikana!
Muistelen vanhaa; RYHMÄTYÖ 2015
10.6.2015 oma ryhmäni käytti ac-ympäristössä ryhmätyö-menetelmää. Ryhmätöitähän käytetään paljon kaikessa opetuksessa, mutta ac-ympäristössä sen toiminnassa on hieman haasteita. Haasteet keskittyvät tietysti lähinnä tekniikkaan. Toteutimme ryhmätyön niin, että aloitimme kaikki siirtymällä omiin (4:ään) ac-huoneisiin. Siellä kukin opettaja kertoi opiskelijoille ryhmätyön kulusta ja siitä, että palaamme lopuksi yhdessä yhteen huoneeseen kuulemaan ja osaltamme kertomaan ryhmätyömme tulokset. Jo tämä "siirtymä" aiheutti osassa hämmennystä, kun olivat olettaneet, että pysyttelemme koko istunnon samassa huoneessa (ennakkokäsitys tapahtumien kulusta).
- Yksilöllinen työskentely
- Aktivoivat kirjoitustehtävät
- Harjoitukset
- Oheislukemistot
- Yhteenvedot
- Muistitekniikat opetuksessa
- Miellekartta
- Oppimispäiväkirja
- Tietopohjan kokoaminen
- Ryhmätyö
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Vastavuoroiset ryhmät
- Oppimiskahvila
- Kumuloituva ryhmä (lumipallo)
- Näyttelykävely
- Opetuskävely
- Askel askeleelta -keskustelu
- Kyselevä opetus
- Opetuskeskustelu
- Aivoriihi
- Porinaryhmä
- Lukupiiri
- Luennointi, esitelmöinti
- Alkukoe
- Symposium
- Seminaari
- Paneelikeskustelu
- Väittely (argumentointi)
- Kalamalja
- Ongelmaperustainen oppiminen
- Case-opetus (tapausopetus)
- Projektityöskentely
- Tekemällä oppiminen
- Roolipeli
- Pelit
- Luova työ
- Draamapedagogiikka
- Dialogi itsen kanssa
- Osallistujat opettavat
- Haastattelu
- Jokin muu opetusmenetelmä (ks. esim.http://www.tevere.fi/menetelmia)
10.6.2015 oma ryhmäni käytti ac-ympäristössä ryhmätyö-menetelmää. Ryhmätöitähän käytetään paljon kaikessa opetuksessa, mutta ac-ympäristössä sen toiminnassa on hieman haasteita. Haasteet keskittyvät tietysti lähinnä tekniikkaan. Toteutimme ryhmätyön niin, että aloitimme kaikki siirtymällä omiin (4:ään) ac-huoneisiin. Siellä kukin opettaja kertoi opiskelijoille ryhmätyön kulusta ja siitä, että palaamme lopuksi yhdessä yhteen huoneeseen kuulemaan ja osaltamme kertomaan ryhmätyömme tulokset. Jo tämä "siirtymä" aiheutti osassa hämmennystä, kun olivat olettaneet, että pysyttelemme koko istunnon samassa huoneessa (ennakkokäsitys tapahtumien kulusta).
Alussa toimintaperiaatteen ymmärtämiseen meni hetki aikaa. Opettajan kerrottua alustuksen, kolmen hengen ryhmä keskusteli hyvin aiheesta, kunnes opettaja kehoitti siirtymään yhteiseen tilaan. Aikataulu ei tietenkään kaikilta osin pitänyt, joten toiset joutuivat odottelemaan muita ryhmiä paikalle ennenkun voitiin aloittaa. Vuorollaan jokainen ryhmä kävi läpi ryhmätyönsä tuotoksen ja loppukokonaisuus oli hyvä.
Muista ensi kerralla:
- tekniikka voi pettää ja sille ei vain mahda mitään
- voisiko ennalta tehdä ns typistetyn version opetuksesta, mikäli aikataulu pettää??
- kysy toimiiko slide-näkymä kaikille ja kerro, että vain puhujalla on lupa liikutella slideja
Muista ensi kerralla:
- tekniikka voi pettää ja sille ei vain mahda mitään
- voisiko ennalta tehdä ns typistetyn version opetuksesta, mikäli aikataulu pettää??
- kysy toimiiko slide-näkymä kaikille ja kerro, että vain puhujalla on lupa liikutella slideja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti