Itsearviointi mikro-opetuksesta
27.11.2015
Saatu palaute ja ideoita opetuksen
kehittämisestä
Mikro-opetuksesta saimme
vertaispalautetta. Rakennan tämän itsearvioinnin siinä
esilletuleiden teemojen ympärille.
Arvioijat olivat hyvin sisäistäneet
opetuksemme tärkeimmät kohdat. Sisältöön emme saaneet
kehittämisehdotuksia. Kokonaisuutta kehuttiin tasapainoiseksi
(sopivassa suhteessa teoriaa, käytäntöä ja keskustelua).
Palautetta antaneille opiskelijoille
oli jäänyt epäselväksi, mikä opetuksessa oli osaamisen
osoittamista. Tätä olisimme vielä voineet sanallisesti selventää
alussa. Eli opetimme askelkyykyn ensin opiskelijoille. Sitten he
osoittivat osaamisensa opettamalla liikkeen toiselle opiskelijalle.
Opetustuokiossamme oli monta opittavaa asiaa päälletysten;
osaamisen osoittaminen, tekemällä oppiminen sekä askelkyykyn ja
kyykyn oppiminen. Pohdimme tätä päällekäisyyttä jo
suunnitteluvaiheessa, kun mietimme mistä meidän oikeastaan pitää
tehdä ydinainesanalyysi, kyykyistä vai osaamisen osoittamisesta?
Ehkä näitä päällekkäisiä toimintojaolisi voinut selkeyttää
vielä vaikka kuvalla esityksen alussa.
Havainnollistamisesta ja
kohdentamisesta sain palautetta, että kontakti oli riittävää ja
oli opetuksessa sai keskittyä yhteen asiaan. ”Konkreettisen
esimerkin näyttäminen auttoi asian oppimisessa”. Koin itsekin
että näin konkreettinen asian opettaminen on mielekästä!
Pyysin erityisesti palautetta kerronnan
selkeydestä, koska oman kokemukseni mukaan minulla on tapana sanoa
sama asia monta kertaa eri tavoin ja silloin kuulijalla saattaa mennä
asiat sekaisin sen sijaan että toisto selkeyttäisi kerrontaa.
Askelkyykyn oppimisessa kiinnitin huomiota siihen, että käytin
selkeitä ilmaisuja ja toistin avainsanoja, samalla näyttäen
konkeettisesti kuinka liike tehdään ”polvi ja nilkka samassa
linjassa, vatsalihakset tiukkana, pysähdy alhaalla, purista
perslihas jne.” Annoin opiskelijoille aikaa sisäistää liike ja
harjoitella sitä. Sen jälkeen kysyin vielä haluavatko että näytän
sen uudelleen. Onnistuin tässä mielestäni hyvin.
Sain myös palautetta, että oli hyvä
kun asiaa pohdittiin aktiivisesti yhdessä ja että opiskelijat
saivat jakaa omia mielipiteitä. Itse olin valmistautunut siihen,
että opiskelijoilla tulisi enemmänkin halua kertoa
oppimiskokemuksestaan, koska opetustapa oli niin poikkeava. Näin ei
kuitenkaan käynyt, vaan saimme Hennan kanssa aktivoida ja ylläpitää
keskustelua lisäkysymyksillä. Olisin voinut varautua tähän
paremmin ja miettiä valmiiksi aktivoivia kysymyksia ja kohdentaa
kysymyksiä tietyille opiskelijoille.
Esiintymistaidot
Esiintymistaidoista saatu palaute oli
erittäin positiivista. Torstaina esiintymistaidon kurssilla olleet
opiskelijat arvioivat ensivaikutelmaa, ilmaisutapaa, olemusta,
vuorovaikutusta, havainnollistamista, asiasisältöä ja lopetusta.
Lisäksi he kirjasivat kokonaisvaikutelman yhdellä lauseella.
Kokonaisvaikutelma oli ”Toiminnallinen,
alalle tyypillinen esitys.”
”Tosi asiantunteva ja vakuuttava
esiintymistyyli.”
Ensivaikutelma oli arvioijien mukaan
varma, positiivinen ja kiinnostava. Olimme miettineet alotuksen niin,
että se sisältää tiedot mitä teemme ja miten. Halusimme myös
innostaa porukkaa mukaan toimimaan. Mielestäni onnistuin esiintymään
vakuuttavasti ja innostavasti, koska olin itsekin innoissani
aiheesta. Pystyin myös hyvin keskittymään aiheeseen, koska ennen
meidän opetusta ehdin käydä rauhallisella kävelyllä ulkona ja
ajatella aihettamme ja opetustamme rauhassa.
Ilmaisutavassa arvioijien mukaan ääneni
oli kuuluva, ääntäminen selkeää, äänenkäyttö ilmeiskästä,
puherytmi hyvä, kielenkäyttö ymmärrettävää. Sain erityistä
huomiota murteen ja yleiskielen käytöstä sekaisin. Olen ennenkin
kuullut, että puhun sekaisin kirjakieltä ja omaa murretta. Se on
luonnollista. Tässä opetuksessa keskityin siihen, että puhe olisi
luonnollista enkä lukisi mitään paperilta tai dioilta. Otin tämän
huomioon jo siinä, etten kirjoittanut dioihin samoja asioita, joita
aioimme puhua. Mielestäni puheeni pysyi asiallisena ja tarpeeksi
rentona ja sain sanotuksi kaikki suunnitellut asiat.
Olemuksessa arvioijat kiinnittivät
huomiota siihen, että katseeni oli yleisössä melko hyvin, ryhti ja
asento oli melko hyvä, kädet melko vapautuneet ja liikkeet
tarkoituksenmukaiset. Olisin saanut liikkua hieman enemmän tilassa.
Olimme asettuneet Hennan kanssa niin, että toinen oli luokan
toisella reunalla ja toinen toisella reunalla. Itse olin
rintamasuunta yleisöön päin ja diat jäivät selkäni taakse.
Välillä vilkaisin että dia oli oikea, mutta en oikeastaan
tarvinnut niitä puheeni tueksi ja katseen suunta pysyi siksi hyvin
yleisössä. Osan opetuksesta minulla oli vauva sylissäni, joten
käsien asento oli sillä määrätty.
Arvioijien mielestä vuorovaikutuksessa
aktivoin yleisöä, olin helposti lähestyttävä, reagoin yleisön
viesteihin ja vangitsin yleisön mielenkiinnon. Kun Henna puhui,
huomasin katsovani melko paljon häntä sen sijaan että olisin
rekisteröinyt kuulojoitten reaktioita. Huomasin tämän kesken
opetuksen, joten lopussa seurasin enemmän opiskelijota ja havaitsin
esimerkiksi puheenvuoropyynnöt. Saimme palautetta siitä, ettemme
olleet molemmat tietokoneen luona seisomassa. Tämä oli meille
luonnollista siksi, että tuokiomme oli toiminnallinen eikä se
keskittynyt dioihin eikä tietokoneeseen.
Havainnollistamista arvioitiin
selkeäksi, sisältöä tukevaksi ja sen käyttö oli sujuvaa. Itse
huomasin, että PowerPoint -esityksen taustaväri oli vaarallisen
tumman sininen. Huononäköiselle se olisi voinut olla liian
epäselvä, samoin isossa tilassa käyettäväksi. Nyt teksti
kuitenkin erottui tarpeeksi tähän tilanteeseen, mutta jatkossa
tummien väriwen käyttöä kannattaa välttää. Tutorin
palautteessa oli ehdotettu, että tekstin väri olisi voinut olla
mustan sijaan valkoinen, jolloin näkyvyys olisi parantunut.
Asiasisältöä käsittelinkin jo tämän
arvioinnin alussa. Se olisi arvioijien mukaan voinut olla enemmän
kohdistettu ja johdonmukaisempi (otsikon ja sisällön vastaavuus).
Tavoite olisi voinut olla selkeämpi. Olisimme voineet esittää
oppimistavoitteet vielä erillisellä dialla ja vaikka piirroksella
erottaa eri asiat mitä opetustuokiossa tuomme esille. Ydinasioita
koettiin kuitenkin olleen sopivasti ja esityksen havainnollinen ja
asianhallinta varmaa. Lopetus olisi voinut olla arvioijien mielestä
aktivoivampi ja mieleenjäävämpi. Lopuksi keskustelimme fiiliksistä
harjoituksen suhteen ja kiitimme porukkaa aktiivisesta
osallistumisesta. Olisimmepa voineet vetaista Hennan kanssa vielä
tuplakyykyt siihen loppuun niin olisimme saaneet aikaan mieleenjäävän
lopetuksen!
Videosta tehdyt huomiot
Olen esiintymiseeni varsin tyytyväinen. On kuitenkin monia asioita, joita huomaa vasta kun seuraa itseään videolta! Aluksi pidän käsiä selän takana, mutta pian vapautan kädet ja käytän niitä puheen tukena (esim lihaksista puhuttaessa vien kädet reisilleni). Yleisestiottaen heilun melko paljon kun puhun, koko kropan heiluminen vähenee jos kädet ovat mukana puheessa eikä selän takana.
Puhetempo on aika hidas. Minulla on tapana miettiä mitä sanon samalla kun puhun ja se välillä näkyy, varsinkin opetuksen alussa. Tähän voisi kiinnittää huomiota jatkossa. Muutoin puhe on selkeää ja annoin ohjeet selkeästi. Toistin tärkeitä asioita. Itse asiassa sanoin kolmesti, että harjoittelemme osaamisen osoittamista, eli, ei pitänyt olla epäselvää miten osaamisen osoittaminen liittyi tekemäämme toimintaan?? Tämä palaute jää nyt hieman epäselväksi.
Kertasin myös vielä ryhmän jakauduttua, että miten edetään, se on hyvä tapa. Havainnoin ryhmää ja lupasin vapauttaa asennon kun porukka alkoi väsyä.
Kaikenkaikkiaan rauhallista ja määrätietoista toimintaa. Hyvä minä!
Puhetempo on aika hidas. Minulla on tapana miettiä mitä sanon samalla kun puhun ja se välillä näkyy, varsinkin opetuksen alussa. Tähän voisi kiinnittää huomiota jatkossa. Muutoin puhe on selkeää ja annoin ohjeet selkeästi. Toistin tärkeitä asioita. Itse asiassa sanoin kolmesti, että harjoittelemme osaamisen osoittamista, eli, ei pitänyt olla epäselvää miten osaamisen osoittaminen liittyi tekemäämme toimintaan?? Tämä palaute jää nyt hieman epäselväksi.
Kertasin myös vielä ryhmän jakauduttua, että miten edetään, se on hyvä tapa. Havainnoin ryhmää ja lupasin vapauttaa asennon kun porukka alkoi väsyä.
Kaikenkaikkiaan rauhallista ja määrätietoista toimintaa. Hyvä minä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti