Lähipäivät 27-28.11.2015 Oulu
Mikro-opetus
Opetuksen suunnittelu
Mikro-opetuksen aiheeksi olin ajatellut
mielessäni osaamisen osoittamista, koska sen laajentuminen kaikkiin
ammattiopintoihin on kiinnostanut minua erityisesti. Kävin
katsomassa mikro-opetusaiheitten varauslistaa ja huomasin että Henna
oli jo valinnut saman aiheen. Kirjasin itseni pariksi Hennalle!
Ape-opintojen ensimmäisillä lähipäivillä satuimme istumaan
Hennan kanssa vierekkäin ja muistin, että juttu luisti hyvin. Olin
siis iloinen vahingossa saamastani erinomaisesta opettajaparista.
Henna on fysioterapeutti ja
liikunnanohjaaja ja työskentelee kansalaisopistolla vetäen
erilaisia liikuntaryhmiä. Hänen aikataulunsa ovat monimutkaiset ja
alussa minua hirvitikin miten saamme aikataulut sovitettua yhteen,
kun minulla on kotona kaksi huomiota vaativaa pienokaista. Samaan
aikaan marraskuu oli vetänyt minulta jalat alta; 4 kuukauden ikäinen
lapseni vierasti kaikkia hoitajia eikä opiskeluista tullut mitään.
Pystyin tekemään koulutehtäviä ainoastaan silloin kun lapset
harvoin nukkuivat samaan aikaan tai silloin, kun mieheni oli kotona.
Vanha ja sairas koirani voi huonosti ja jouduin tekemään vaikean
päätöksen viedä se viimeiseen nukutukseen. Ennen tuota
päätöksentekoa olin jo valmiiksi stressaantunut
portfoliopysäkkitehtävien epäselvyyksistä ja valvonut vauvan
kanssa imettäen sitä lukemattomia kertoja yössä. Stressi tietysti
kostautui selkäkivulla. Selkävaivaa kesti viikon verran.
Saimme kuitenkin Hennan kanssa
soviteltua muutaman tapaamisen skypeen ja sovimme työnjakoa
mikro-opetukseen. Minulle suurena haasteena oli vieras ala, jolle
osaamisen osoittamista tuli soveltaa. Tutustuin liikunta-alan
perustutkinnon perusteisiin sekä opiskelin kyykyn ja jalkakyykyn
tekniikkaa, jotta voin opettaa niitä toisille. Selkä alkoi antautua
ja harjoittelu pääsi käyntiin Hennan hyvien ohjeiden turvin.
Henna oli jo ehtinyt valita
opetusmenetelmäksi tekemällä oppimisen, joka on liikunta-alalla
paljon käytetty ja sopii siksikin hyvin tähän tilanteeseen. Saimme
heti alussa luotua selkeän toimintasuunnitelman opetustuokiolle, ja
siitä oli hyvä edetä yksityiskohtia miettien. Koulun
suunnitelmalomake oli selkeä ja sen täyttäminen oli vaivatonta,
kun vain sai keskittyä rauhassa. PowerPoint-esityksen luominen on
aina mukavaa; siihen saisi käytettyä aikaa vaikka kuinka, erilaisia
taustoja ja teemoja kokeillen sekä havainnointikuvia etsien.
Viikko h-hetkeen
Kaiken tämän jälkeen, marraskuun
viimeiselle viikolle olikin sitten ladattuna melkoinen setti; miehen
näyttöviikko töissä (lähihoitajan tutkinto); tarkoittaa sitä,
ettei sovittuja työvuoroja voi muuttaa. Vanhemman lapsen Oys-käynnit
kolmena eri päivänä. Vauva joka ei viihdy hoitajien kanssa eikä
syö tuttipullosta. Mikro-opetuspäivät oli varattu perjantaille ja
lauantaille. Saimme soviteltua, että otan vauvan mukaan perjantaina,
koska miehellä silloin aamuvuoro. Lauantaina hän voisi hoitaa lasta
kotona minun ollessa koulussa. Pyysin opettajalta mahdollisuutta
järjestää meidän opetus lauantaina, koska olin ”vauvavapaa”,
mutta koska väkeä oli vähän, sain opettajalta viestin, että
kaikki opetustuokiot pidetään perjantaina. Great. ”Teen
askelkyykyt sitten vauva sylissä, eli seitsemän kilon
lisäpainolla!” Reiteni ja pakarani huusivat jo valmiiksi
hoosinnaa, kun olin niin paljon harjoitellut liikkeiden opettamista.
Viikko aikaa mikro-opetuspäiviin.
Rakas tätini kuolee maanantaita vasten yöllä. Maanantai menee ihan
itkiessä ja pääkivussa, illalla kaadun raatona sänkyyn. Nukun
yllättävän hyvin ja koska maanantaina paikalle hälytetyt hoitajat
jäävät yökylään, alan tiistaina taas palata ajatuksissani
perjantain opetukseen. Käyn läpi materiaalit ja palaan
kyykkytekniikoihin. Iltapäivällä jalat ovat sen tuntuiset, että
harjoiteltu on. Lapsen 1/3 Oys-käynti menee täysin nappiin.
Kaikesta huolimatta, tunnen jo rauhaa ja varmuutta viikonloppua
kohden.
Torstaiaamuna skypetämme vielä Hennan
kanssa ja tsekkaamme opetuksen ja materiaalien tilanteen.
Materiaalien palautus opettajalle on ollut jo aikaa sitten, joten sen
puolesta aikaa on ollut orientoitumiselle. Saan vielä viimeiset
vinkit omiin kyykkyihini. Saan selkeät ohjeet mitä vielä parantaa
ja niiden voimalla kyykkyilen vielä rauhalisesti pitkin iltaa.
Vihdoin täällä!
Ensimmäinen lähipäivä Oulussa
koitti perjantaina 27. marraskuuta. Aamussa oli kaikki katastrofin
ainekset. Heräsin kuudelta, laitoin itteni valmiiksi, söin ja
tsekkasin että kaikki opintopäivän matskut oli mukana. Puoli
kasilta pakattiin auto(t) ja matkasimme Oysiin. Pappa lähti mukaan
pikkupoikaa kaitsemaan siksi aikaa, kun kävin esikoisen kanssa
foniatrian vastaanotolla. Oysistä jakauduimme vanhempi lapsi
mummolaan papan kanssa ja minä vauvan kanssa koululle. Opintopäivä,
vauva, oma mikro-opetus, osaamisen osoittaminen... huh! Meinasi hiki
pukata pelkästä ajatuksesta.
Niin vain päivä soljui eteenpäin,
poika oli iloinen itsensä ja saimme seurata hienoja opetustuokioita
kanssaopiskelijoilta. Hieno päivä kaikenkaikkiaan. Osaamisen
osoittaminen jäi kuitenkin toiseen kertaan.
Mikro-opetus Hennan kanssa meni
hienosti, vaikkakin jälkeenpäin huomasin unohtaneeni muutaman
tärpin. Valmistauduin opetukseen 20 minuutin vaunukävelyllä
hyytävässä Oulun talvituulessa. Kertasin mielessäni opetuksen
kulun ja aloituksen tärkeät kohdat. Hengittelin ja olin itsekseni
ajatusten kanssa. Vinkit sain Tiinan ja Kirsin opetustuokiosta, joka
pidettiin aamun ensimmäisenä. Saavuttuani kävelyltä takaisin
luokkaan, saimme pian aloittaa opetuksen. Etenimme suunnitellusti ja
tilanne oli mielestäni melko leppoisa. Useampi opintotoveri puhui
arvioinnin yhteydessä, että mikro-opetustilanne oli ollut heille
vieras ja epätodellinen. Itse en kokenut tilannetta mitenkään
kummalliseksi. Olin niin innostunut aiheestamme!
Koppikooste Mikro-opetustuokioista (OT7):
http://susannakaroliina.blogspot.fi/2015/12/ot7-koppikooste-mo-tuokioista.html
Mikro-opetuksen itsearviointi (OT8):
http://susannakaroliina.blogspot.fi/2015/12/ot-8-mikro-opetuksen-itsearviointi.html
http://susannakaroliina.blogspot.fi/2015/12/ot-8-mikro-opetuksen-itsearviointi.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti