d) Mitä ydinainesanalyysi
tarkoittaa?
Tällä kertaa oman ryhmäni tehtävänä
oli opettaa muille ydinainesanalyysin tekemistä. Valitsimme
opetusmenetelmäksi opetuskeskustelun. Valmistelimme opetuksen alkuun
lyhyen infon, jonka jälkeen keskustellen saimme esille esimerkkejä,
miten sitä voi käyttää omassa työssä.
Ydinainesanalyysi - sanahan vaikuttaa
hyvin vieraalta, mutta tarkoitus on kaikille tuttua.
Kyse on opintojakson sisällön suunnittelusta. Koska itsekin
ajattelimme ensin, että onpa kamala sana, onkohan tämä tuttu
kenellekään, päätimme kysellä asiasta tutuilta opettajilta. Itse
kyselin asiasta kolmelta opettajalta ja kukaan heistä ei ollut
kuullut tätä sanaa. Sen sijaan sen tarkoitus oli tietysti tuttu,
opettajan perusjuttu; Ydinainesanalyysin avulla opettaja hahmottaa
opintojakson keskeiset sisällöt ja ikään kuin laittaa opetettavat
asiat tärkeysjärjestykseen käytettävään aikaan nähden.
Ydinaines on siis yksinkertaisesti se,
mikä on tärkeintä kurssilla opettaa.
Ydinainesanalyysiiin sisällytetään
ne asiat mitä opetussuunnitelma velvoittaa. Opintojakson sisältö
jaetaan kolmeen osaan:
1 mitä täytyy tietää MUST KNOW / 80
% ajankäytöstä
2 mitä on hyvä tietää SHOULD KNOW /
15 % ajankäytöstä
3 minä on kiva tietää NICE TO KNOW /
5 % ajankäytöstä
Suunnittelussa ydinaineksen määrä
tulee suhteuttaa siis käytettävään aikaan. Esimerkiksi tunnin
mittaisessa opetuksessa ydinainekseksi riittää 3-5 asiaa. Nämä
asiat tulee olla esillä osaamistavoitteissa. Valtaosa ajasta
käytetään näiden asioiden käsittelyyn ja lisäksi opettaja voi
suunnitella sopivan määrän Should know-ainesta eli täydentävää
tietoa. Jos aikaa jää, voi mukaan ottaa myös erityistietoutta.
Erityistietoutta saadaan yleensä vasta seuraavalla opintojaksolla,
jatkokurssilla, lisäkoulutuksessa jne. Opettaja voi antaa nice to
know- asioihin johdattavia linkkejä ja kirjavinkkejä
opiskelijoille.
Tekemällä ydinainesanalyysiä
opettajan on mahdollista
- hahmottaa paremmin kurssin työmäärä
- se myös auttaa hahmottamaan kokonaisuudet ja näkemään kurssien päällekkisyydet koko organisatiossa
- analyysin tekeminen vie aikaa, mutta se auttaa opettajaa keskittymään olemmaiseen – rönsyilyt eivät vie liikaa aikaa opetuksesta.
- kun kurssiin tulee uutta asiaa, analyysin avulla voidaan myös hahmottaa pitääkö kursia laajentaa vai voidaanko esimerkiksi erityistietouden määrää vähentää
Tästä pääset kuuntelemaan
tutor-opettaja Maarit Räisäsen antaman palautteen opeuksestamme.
Opetusparinani toimi Hanna Laine. > linkki
Tästä pääset lukemaan
palauteryhmään kuuluneen Tiina Haapaniemen antaman palautteen
opetuksesta. > linkki
Lisää luettavaa aiheesta:
Tällä nettisivulla oli kerrottu
ydinainesanalyysistä melko selkeästi: > linkki
LÄHTEET:
Taitojen Opetus, Hannu Salakari, Eduskills Consulting2007. Sivut 179-182
http://ostu.ok-opintokeskus.fi/ydinainesanalyysi
Opettajien haastattelut
LÄHTEET:
Taitojen Opetus, Hannu Salakari, Eduskills Consulting2007. Sivut 179-182
http://ostu.ok-opintokeskus.fi/ydinainesanalyysi
Opettajien haastattelut
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti