lauantai 26. syyskuuta 2015

Kuinka aktivoin opiskelijoita ammatillisena opettajana?


a) miten oman alani oppilaitoksissa aktivoidaan opiskelijoita

Aktivoivan opettajan muistilista – miten minä omassa opettajan työssäni aion aktivoida opiskelijoita?

  • Hyvä kontakti opettajan ja opiskelijan sekä opiskelijaryhmän jäsenten välillä on avainasemassa. Opintojakson alussa siis hyvä tutustuminen! Järjestän harjoituksia esimerkiksi draaman keinoin. Erilaisia tutustumisleikkejä ja roolipelejä, joissa kerrotaan asioita itsestä ja kuullaan tarinoita toisista. Muistellaan mitä toiset itsestään kertoivat. Myös Ape-opintojen aluksi kävimme tällaista leikkiä; opiskelimme toistemme etu- ja sukunimiä ringissä, jossa piti muistaa järjestyksessä kaikkien nimet. Aluksi homma kuulosti mahdottomalta, mutta yllättävän hyvin nimet jäivät mieleen. Jos harjoitusta ei olisi pidetty, nimien muistamisessa olisi mennyt huomattavasti kauemmin. Myöhemmin jokainen kertoi jotain muutakin itsestään, joka tuki muistamista ja toi esille asioita, jotka voivat tulla merkitykselliseksi myöhemmin opintojen taikka opettajauran aikana (verkostoituminen). Pääsia on kuitenkin se, että hyvä tutustuminen ryhmään ja opettajan sitouttaa opiskeluihin paremmin.
  • Herättely aiheeseen opintojakson alussa: otan esille aiheeseen liittyviä ajankohtaisia yhteiskunnallisia ilmiöitä ja/tai lähiympäristön tapahtumia. Nämä herättelevät tulevan opintojakson aiheeseen ja aktioivat opiskelijoita ajattelemaan ja liittämään opinnot todelliseen elämään. Yhdessä etsitään heti alussa monipuolisesti näkökulmia.
  • Teetän opiskelijoilla toiminnallisia harjoituksia säännöllisin välein pitkin opintojaksoa. Tällaisia harjoituksia voivat olla esimerkiksi draaman keinoin järjestetyt asiakastilanteet. Opiskelijat asettuvat eri rooleihin ja oppivat näin näkemään tulevan työnsä eri näkökumista. Esimerkiksi yksi opiskelija on sosiaalityöntekijä ja toinen toimeentulotukea hakeva asiakas. Tilanteesta tulee todellinen ja kaikkine yllätyksineen se jää myös opiskelijan mieleen paremmin kun kirjasta luettu tai pelkästään kerrottu tilanne. Muistan, että tällaisia asiakastilanteita olen itsekin näytellyt sosionomiopintojeni aikana. Toiminnalliset harjoitukset nostattavat tunteita ja tunteet lisäävät ymmärystä. Ymmärrys luo sitoutumista. Lisäksi luovat harjoitukset tuovat esille opiskelijoista voimavaroja, joita opettajalla ei yksin voi olla. Opimme siis kaikki toisiltamme!
  • Tulen varmasti käyttämään luovia harjoituksia monipuolisesti; draama, kuvallinen ilmaisu, luova liikunta ja roolipelit vapauttavat ja voivat olla hauskoja! Se voi viedä mukanaan ja rentouttaa koko ryhmää. Itse olen ollut mukana tällaisissa harjoituksissa opiskellessani sosionomiksi. Myös töissä työohjauksen yhteydessä on tehty monenlaisia luovia harjoituksia.
  • Vastuuttaminen lisää opiskelijan kiinnostusta oppimaansa asioihin. Voin opettajana antaa opiskelijoille vastuuta suunnitella opintojaksojen toteutusta opintosuunnitelman puitteissa. Voin yhdistää esimerkiksi useita pienempiä opintojaksoja suuremmaksi kokonaiuudeksi, josta opiskelija suoriutuu vaikkapa projektiluontoisesti. Opintojaksot voivat olla esimekriksi päihdetyö, projektityö ja vammaistyö, jolloin opiskelija suunnittelee itselleen kokonaisuuden, jossa osoittaa näiden opintojen osaamistaan. Käytännössä se voisi olla esimerkiksi vammaisten miesten parissa järjestettävä päihdekurssi. Mikäli opiskelijalla on opinnoissaan myös esimerkiksi ryhmätyöskentelyyn liittyviä opintojaksoja, nekin soveltuisivat samaan opintokokonaisuuteen. Tällä tavalla opiskelija ottaa vastuuta omasta oppimisestaan. Lisäksi hän tekee itse, toimii, ja oppii sillä tavalla käytännönläheisemmin. Samalla hän saattaa luoda itselleen arvokkaita kontakteja työllistymistä ajatellen.
  • Pidän huoli, että opiskelija tietää jo opintojen alussa päämäärän, mihin pyrimme. Kun tarkoitus ja sisältö on tiedossa, on helpompi edetä ja pysyä mukana. Myös koko kurssin aikataulutuksesta kerron heti alussa niiltä osin kun se on mahdollista.
  • Rakennan kurssin niin, että se sisältää pienempiä osa-tavoitteita, koska niiden saavuttaminen kannustaa jatkamaan. Annan kurssin edetessä palautetta opiskelijoille, jotta he voivat kehittyä kurssin aikana.
  • Perinteisiä aktivointimenetelmiä ei sovi unohtaa; laajemmat tehtävät ja pienemmät välitehtävät, ryhmissä ja yksilötöinä rytmittävät oppimista. Kuunnellaan ja jutellaan asioista, jotta kokemuksetkin saavat sijaa.
  • Ohjaan opiskelijoita tarvittaessa löytämään itselleen ja opintokokonaisuuteen sopivia opiskelumenetelmiä.
  • Pidän opintojaksot ja yksittäiset tunnit monipuolisina. Muistan säännön, että maksimissaan 15 minuuttia omaa puhetta, jonka jälkeen opiskelijoiden keskustelua tai tehtävää. Näin opetus on vaihtelevaa.
  • Suunnittelen opintojakson suoritustavat joustaviksi, jotta opiskelijalla on vaihtoehtoja. Suoritustapoja voi olla esimerkiksi tentti, tehtävä, video, opettamalla oppiminen (vanhemman vuosikurssin opiskelijat voivat opettaa aloittaneille) jne.
  • Käytän opetuksessa itse kokemiani käytännön esimerkkejä ja case-tapauksia, jotka ovat arvokasta lihaa luitten päälle. Ne kiinnostavat opiskelijoita ja liittävät teorian käytäntöön. Tuon esille, miksi jokin opittava asia on tärkeä juuri heidän työssään. Pyrin liittämään uudet asiat aina johonkin isompaan, jo tuttuun kokonaisuuteen. Pyrin löytämään alan ihmisiä kertomaan työstään sekä esimerkiksi vammaisia tai päihdeongelmasta selviytyneitä kertomaan kokemuksistaan. Myös opintokäynnit hoitolaitoksissa ja esimerkiksi kansalaisjärjestöissä avaavat opiskelijan silmiä eri tavalla kun jos niistä pelkästään suullisesti heille kerrotaan. Mikäli mahdollista, pyrin järjestämään opiskelijoille ns kenttäpäiviä, missä he saavat tutustua päivän ajan työhön, jota tulevaisuudessa tekevät.
  • Kiinnitän huomiota omaan esiintymiseeni tunneilla. (ks myös erillinen blogimerkintä hyvän luennon ja luennoitsija piirteistä). Vaihtelen äänenpainoja. Kuiskaus on kuulemma hyvä tehokeino! Persoona ja keho saavat osallistua opetukseen.
  • Tarvittaessa luon sääntöjä opintotuokioille, mikäli havaitsen opetusta häiritseviä asioita (esim kännykät).
  • Muistan, että jos olen itse innostunut aiheesta, jota opetan, innostuvat myös opiskelijat

b) miten ammatillisen koulutuksen verkko-opetusratkaisut monipuolistavat opetusta

Ammattikorkeakouluissa verkko-opetusratkaisut monipuolistavat opiskelijoiden opintomahdollisuuksia. Verkon kautta opiskelijoille on tarjolla opintojaksoja eri oppilaitoksista. Näitä opintoja voi sisällyttää valinnaisiin opintoihin. Yleensä muissa oppilaitoksissa toteutettavat opintojaksot eivät vaadi matkustamista paikanpäälle, koska opintojaksoja järjestetään erilaisin verkkokurssein, esimerkiksi optiman, moodelen ja videoneuvottelujen avulla. Opintotehtävät voivat olla verkossa tehtävänä vapaalla aikataululla. Opiskelija saattaa lisäksi osallistua mm virtuaalisiin ryhmäkeskusteluihin opittaviin teemoihin liittyen.

Verkko-opintoratkaisut vapauttavat opiskelijan paikkasidonnaisuuden ja antavat mahdollisuuksia luoda omia opintoaikatauluja. Materiaaleja on myös mahdollista kerrata uudelleen, kun ne on talennettu verkkoon. Monelle aikuisopiskelijalle tämä on tärkeää; voi sovittaa viikkoon työt ja opiskelut sekä perheen kanssa vietettävän ajan. Itsellenikin mahdollisuus laajoihin verkko-opintoihin on tällä hetkellä ainut mahdollinen opiskelumuoto, koska opintoaika on sovitettava lasten hoito- ja uniaikojen mukaan. Saatan kuunnella verkotallenteita samalla kun leikin lapsen kanssa ja keskittyä tehtäviin silloin kun he rauhoittuvat nukkumaan tai ovat hoitajan kanssa. Kun suunnitelmiin tulee muutoksia, olen vastuussa vain itselleni; koska kaikki muutkin käyvät materiaalit läpi oman tahtiinsa.

Verkko antaa mahdollisuudet myös laajan materiaalin esillepanoon ja käsittelyyn. Opettajana voin laittaa opiskelijoille luomaani opintomateriaalia, linkkejä ja vinkkejä, artikkeleita ym. joista he itse seulovat tärkeimmät ja ne, joita haluavat opintotehtävissään käyttää. Näin opiskelija joutuu heti alusta myös kriittisesti arvioimaan verkosta löytyviä materiaaleja ja niiden sisältöjä. Verkko siis aktivoi myös opiskelijan omaa ajattelua! Esimerkkinä tästä on Maarit-tuutorin tehtävä, jossa selasimme twitteriin laittamiaan viittauksia hyvään esiintymistaitoon liittyen. Linkeistä löytyi muun muassa artikkeleita, joista jokainen opiskelija luki ne, jotka hän koki mielenkiintoisiksi.

Internetistä löytyy ajankohtaisempaa tietoa kun esimerkiksi kirjoista. Sosionomeille ajankohtainen tietämys esimerkiksi Kelan palveluista on tärkeää. Opettajana voin ohjata opiskelijoita käyttämään kela.fi-internetpalvelua, josta he löytävät ajankohtaisimman tiedon. Verkossa oleva tieto saadaan myös opetustilanteessa esille nopeasti, vrt esimerkiksi kirjoihin kirjastossa. Kesken oppitunnin voimme hakea internetistä puuttuvan ajankohtaisen tiedon esimerkiksi siitä, mitä tukia aikuinen kehitysvammainen on oikeutettu saamaan. (laita eri fontilla:) Kelan internetsivuihin liittyen minulla on yksi erittäin huono opintokokemus omalta opiskeluajaltani. Kelan palvelut sisältäneellä opintojaksolla opettaja avasi tunnilla Kelan internetsivut screenille ja luki sieltä suoraa meille palvelukuvauksia ja hakuohjeita. Tämä oli törkeää opiskelijan alirviointia ja lisäksi äärettömän tylsää! Miten olisin itse tehnyt? Opiskelijat voisivat lukea itse asiat internetistä ja opettaja olisi voinut tuoda lisäarvoa kirjoitetun tiedon tueksi. Asian olisi voinut opettaa mielenkiintoisemmin esimerkiksi antamalla pienryhmille case-tapauksia, jolle he etsivät Kelan internetsivuilta tarvittavat palvelut. Näin he oppivat käyttämään sivusta ja saavat tietoa palveluista. Kun ryhmätyöt käydään yhdessä läpi, he oppivat myös muiden ryhmien löytämistä palveluista.

Verkko-opetusratkaisut tuovat joustavuutta myös opettajan ja ryhmän sekä opettajan ja yksittäisen oppilaan väliseen kommunikaatioon. Opintotuokioita ja keskusteluja voidaan käydä paikasta riippumatta. Itsekin olen osallistunut Ape-opinnoissa verkkoneuvotteluun tutor-opettajan kanssa Hops-asioissa. Kummankaan ei tarvinnut matkustaa sitä varten mihinkään, vaan minäkin osallistuin keskusteluun rennosti omalla kotisohvallani ja heti sen päätyttyä olin heti perheeni käytettävissä. Tällaiset tapaamiset siis säästävät myös ihmisten aikaa, kun vältytään siirtymiä paikasta toiseen... Ape-opinnoissa yhteisen opetuksen välillä opiskelijat tapaavat toisiaan verkkoneuvotteluissa, suunnittelevat ja tekevät ryhmätehtäviä. Nämä istunnot sovitaan pienryhmän aikataulun mukaan. Oman ryhmäni jäsenet asuvat aivan eri puolella Suomea, mutta verkon ansiosta voimme ”tavata” opiskelun merkeissä vaivattomasti milloin tahansa. Verkkotapaamisissa on aina omat riskinsä; tietotekniikka ei kuitenkaan aina toimi toivotulla tavalla. Saattaa olla, että yhteys katkeaa ja joku tippuu linjoilta taikka ei pääse kirjautumaan lainkaan opintoympäristöön. Toisaalta samankaltaisia ongelmia voisi tulla myös livetapaamisissa; joku on myöhässä taikka ei löydä tapaamispaikalle. Verkkoneuvottelujen toteutumisessa olen oppinut sen, että kannattaa kirjautua verkkoneuvotteluun jo aiemmin esim 15 minuuttia ennen tapaamisen alkua. Tällöin ehdon tehdä äänitestit ja mikäli ongelmia tulee, ehdin vielä tutkia ja korjata niitä. Mikäli ongelmia on tullut, olemme konnumikoineet niistä muun muassa whatsupin kautta. Pääasiassa verkkoneuvottelut ovat toimineet moitteetta.

Verkossa opiskelija voi tuottaa myös opintotehtävien vastauksensa hieman perinteistä poikkeavalla tavalla. Jos perinteinen esseen kirjoitus ei ole opiskelijan vahvinta osaamista, voin opettajana antaa hänelle mahdollisuuden toteuttaa vastauksensa vaikkapa videona. Tähän tarvitsen itse hieman lisää koulutusta ja harjoittelua. Videon tekeminen ja sen liittäminen verkkoon; voisin harjoitella sitä vaikka täällä blogissa! Voin tehdä videon omalla puhelimellani, ja osaan siirtää sen koneelle, mutta täytyy kokeilla kuinka se siirretään blogiin linkiksi. Videon editointiin minulla ei ole vielä työkaluja tai osaamista.

Tässä muutamia esimerkkejä siitä, miten verkko-opetusratkaisut vaikuttavat opettajaan ja opiskelijoihin. Yleensäottaen ne siis lisäävät mahdollisuuksia! Olen erittäin kiitollinen siitä, että opiskelen opettajaksi nimenomaan verkko-opintoina. Opin uusia asioita joka viikko. Tiedän, että verkko-opetuksessa voi käyttää esimerkiksi moodlea, optimaa, Adobe connectia, skypeä, facebookia, lynciä, todaysmeet-sovellusta, youtubea, instagramia, twitteriä, blogeja, videointia, verkkotenttejä, whatsuppia, pinterestiä... lista kasvaa kokoajan ja opiskelen näitä työkaluja opettajaopintojeni edistyessä. Ape 7-teemassa käsittelen sitä, miten erilaiset ryhmätyöratkaisut toimivat verkko-opetuksessa.


LÄHTEET:
Lehtori Tytti Hyttilä-Huhtan haastattelu
Tutor -opettajan materiaalit optimassa

Opintotovereiden materiaalit optimassa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti