Opintojakso oli varsin laaja, alkuperäisellään 12 opintopistettä, nykyään 10 opintopistettä. Sain kuitenkin opettajien kanssa sovittua, että perehtymällä sisällönanalyysiin ja sen sopivuuteen opinnäytetyöhöni, paikkaan tuon 2 opintopisteen vajeen. Päädyin käyttämään sisällönanalyysiä omassa opinnäytetyössäni.
Tässä opintojaksossa sai lukea runsaasti erilaisia materiaaleja, ennen kun aineistojen analysointimenetelmät alkoivat käydä tutummaksi.
Opintojaksoon kuului erilliset opintotehtävät laadullisesta ja määrällisestä tutkimuksesta sekä tietoperustan tekemisestä. Lisäksi moodlessa oli erillinen osio Tilastoanalyysien perusteet, missä harjoiteltuun SPSS-ohjelman peruskäyttö. Lopuksi tehtiin lopputehtävä, josa oli korkeamman asteen tutkimukseen tutustuminen ja arviointi siinä käytettyjen tutkimusmenetelmien soveltuvuudesta omaan opinnäytetyöhön.
Aika paljon tehtävissä ohjattiin eettisten kysymysten äärelle tutkimuksen teossa. Erilaisia teoksia kahlatessa muodostui itselle selkeämpi kuva mitä tutkimusetiikka on ja mitä kuuluu hyvään tutkimuskäytäntöön. Opintojakson aikana joutui myös etsimään eritasoisia tutkimuksia ja arvioimaan niissä käytettyjä tutkimusmenetelmiä ja tietoperustaa. Erityisesti keskityin sisällönanalyysin ja diskurssianalyysin käyttöön erilaisissa tutkimuksissa.
Paljon siis työtä, mutta nyt olen kaikki palauttanut ja sain jopa SPSS-tehtävät tehtyä ilman lähiopetusta. Yksi lähiopetuskerta on vielä opintojaksosta jäljellä 11.2, osallistun siihen joka tapauksessa. Nyt siis jään odottelemaan palautetta noista neljästä esseetehtävästä.
Tämä oli viimeinen opintojakso tähän tutkintoon. Merkinnät muista ovat saapuneet ja nyt keskityn opinnäytetyön toteuttamisvaiheeseen.
Onnistua. Kuvalähde: www.papunet.net. Sergio Palao/ARASAAC.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti