Kaiken kaikkiaan opintojakso oli todella työläs. Aluksi piti tehdä annetun materiaalin pohjalta Moodlessa strategiatyöhön liittyvä testi. Sitä varten opiskeltiin strategiatyön perusteita ja käsitteitä. Seuraavaksi kahlattavana oli 10-sivuinen artikkeli HR:n eri rooleista. Tässä pääsi hyvin kärryille mistä eri näkökulmasta henkilöstöhallinnon työtä voidaan tarkastella.
Teknologia helpottaa henkilöstöhallinnon työtä. Monet kirjaukset ovat siirtyneet hallinnon väeltä työntekijöille. Kuva: Papunet.net/Sergio Palao/CATEDU
Sympan syövereihin
Ryhmätyössä aiheeksi valikotui e-HRM, eli teknologian vaikutus henkilöstöhallinnon työhön. Päädyimme käsittelemään Sympa-ohjelmaa, koska se oli suurimmalla osalla ryhmäläisistä käytössä työpaikalla. Tämä osoittautui opintojakson parhaaksi osaksi, koska haastattelin työntekijöitä, esimiestä ja henkilöstöhallinnon väkeä Sympan käyttökokemuksista. Sympasta sain tehtävän myötä paljon lisätietoa.
Ryhmätyö esitettiin virtuaaliseminaarissa AC:lla. Tällä kertaa tekniikka toimi hyvin ja esitys meni aivan nappiin. Työssämme oli pieniä puutoksia tehtävänantoon nähden, mutta jäämme odottamaan mitä palautetta siitä saamme. Seminaarissa ei valitettavasti jäänyt aikaa keskustelulle ja palautteelle.
Yhdeksän muodostettua ryhmää käsitteli jokainen eri aihetta henkilöstöhallinnon prosesseihin liittyen. Näistä jokaisesta aiheesta tuli tehdä yhden sivun pohdinta. Tällä tavalla prosessit tuli käytyä läpi laajemmin, vaikka oma ryhmätyö käsitteli vain varsin suppeaa osa-aluetta.
Mitä opin?
- Opin uusia asioita Sympasta
- Käsitykseni henkilöstöhallinnon tehtävistä laajentui
- Ymmärrän paremmin strategiatyön merkityksen ja sen yhteyden henkilöstöhallinnon työhön
- Huomasin, että olen sanut työskennellä viime vuodet edistyksellisessä e-HRM-ympäristössä. Sairaaloissakaan ei välttämättä ole vielä e-lomakkeita, vaan monet asiat tehdään edelleen paperilla.
Tehtävistäkin tuli ihan positiivista palautetta, joten tyytyväinen olen, että osallistuin tälle opintojaksolle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti